Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stoppskyltar efter olycka - inga bommar

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 05.18
"Jag är orolig varje morgon"
(2:02 min)
Stambanans räls som sträcker sig mot horisonten.
Stambanan. Foto: Per Vallgårda/Sveriges Radio

I januari i år skadades en kvinna allvarligt efter att ha krockat med tåget på en obevakad järnvägsövergång efter att ha varit på en veterinärklinik. 

Hur tycker du säkerheten är längs Viskadalsbanan? Har du egna erfarenheter av när det har varit nära ögat? Kommentera eller mejla nyheter.halland@sverigesradio.se 

Nu kommer akuta åtgärder för att göra övergången säkrare. 

Henrik Hedberg och Margareta J Hedberg har kämpat i flera år för att få övergången säker.

– Jag är ju orolig varje morgon när vi kör vår son till förskolan, det är min man som gör det. Jag säger varje morgon "Kolla efter tåget", så ja, jag är ju rädd, säger Margareta. 

Huset de bor i ligger precis bredvid kliniken som Henrik driver.

– För vår del som driver en verksamhet här är det ju bekymmersamt, vi har haft en djurägare som råkat ut för en olycka här nyligen. Själv har jag varit nära.

Det handlar också om att det inte alltid är så att människor som varit på kliniken är helt uppmärksamma.

– När vi har djurägare som kommer med sjuka djur och har tankarna på annat håll, i vissa fall kanske avlivat en trotjänare. När de ska köra härifrån är de inte helt fokuserade på trafiken. Ett ögonblicks ouppmärksamhet räcker för att det ska hända någonting, säger Henrik.  

De har haft kliniken i 13 år och tänkte redan då att det var farligt och har försökt att påverka så att de ska få en säkrare övergång.

– Det verkar som att överlag i Sverige måste det hända olyckor för att det ska hända något, säger Margareta J Hedberg. 

Det är ingen som dött och då är det kanske ingen som bryr sig. 

Det räknas som en så säker övergång som en övergång kan vara utan ljus och bommar, det är bra sikt på långt håll och det ska räcka, men olyckan var framme i januari och en kvinna skadades allvarligt, en annan lindrigt, en hund dog och den andra klarade sig. Det är efter det som trafikverket nu sätter in akuta åtgärder.

– Här bör man och kan man öka uppmärksamheten. Genom att både förse korsningen med ett kryssmärke och ett stopp-pliktsmärke. Där har man tagit de besluten, att det ska vi gå vidare med, säger Bengt Rydhed som är tillförordnad chef på Trafikverket område Väst. 

Kan man inte sätta in en bom också?

– Min gissning är att det kostar runt 2 miljoner kronor att bygga en sån. Vi har runt 2000 liknande övergångar, en bomanläggning är en komplicerad och dyr åtgärd på en enda övergång, säger Bengt Rydhed.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".