Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikverket: Dålig säkerhet på både väg och järnväg

Publicerat tisdag 17 maj 2016 kl 05.00
"Vi pratar hundratals miljoner"
(1:56 min)
Övergång järnväg, plankorsning, obevakad övergång
Den lilla vägen leder över järnvägen till 41:an. Foto: Jonna Burén / Sveriges Radio

Trafikverket har förslag på hur järnvägen och väg 41 skulle kunna rustas upp både för säkerhetens skull och för bättre restider. Men det saknas pengar och politiska beslut.

Bengt Rydhed är ställföreträdande chef för Trafikverket region väst och beskriver hur de har tagit fram förslag i en studie om området. 

– Där föreslås ju hur man kan förbättra det här stråket, både i tillgänglighet i restider men också hur man skulle kunna förbättra säkerheten både på vägen och järnvägen. 

Trafikverket konstaterar att både vägen och järnvägen har brister. De skriver att det är låg standard på grund av eftersatt underhåll, att säkerheten är låg och att det är problem med buller, att det finns skred- och rasrisk och, som vi berättat tidigare, att det är många korsningar mellan väg och järnväg.

– Man vill sanera de här småvägarna och helst bygga parallellvägar och samla ihop och på det enda stället bygger man en helbom eller halvbom. På andra ställen föreslår man att man höjer skyddet, säger Bengt Rydhed. 

Trafikverket har tre förslag på hur järnvägen skulle kunna rustas upp. Det första förslaget är att återställa den slitna banan till en basstandard, medan de två andra förslagen är upprustningar av järnvägen. I det ena av upprustningsförslagen förbereder man för fler avgångar och lite kortare restider, mellan en timme och en timme och en kvart och i det mest omfattande alternativet blir det restider på mindre än en timme. Då höjs också säkerheten mer.

– Det är ju rätt mycket pengar som ska till, men vi vill ju och regionerna vill få ett upprustat spår och köra snabbare. Ska man köra snabbare så måste du bygga bättre skydd och så vidare, säger Bengt Rydhed. 

Det är dyrt att rusta upp järnvägen. Bara för att hålla uppe standarden, alltså det billigaste alternativet, skulle det kunna kosta 870 miljoner kronor enligt trafikverkets beräkningar. Det dyraste förslaget, med flest åtgärder med till exempel säkrare övergångar och kortare restider, är beräknat till upp till två och en halv miljarder kronor. Men innan något sätter igång så är det politiker på alla nivåer som ska ta beslut.

– Vi pratar om rätt stora pengar, vi pratar hundratals miljoner. Då krävs det att vi får pengar av regering och riksdag och att regionerna får plats med en satsning. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".