Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunen: Falkenberg ska bli "bonna-chic"

Publicerat fredag 27 maj 2016 kl 04.56
"Vi vill inte ändra oss för mycket"
(2:56 min)
Falkenberg ska bli mer "bonnachic" enligt en rapport från kommunen.
Falkenberg ska bli mer "bonnachic" enligt en rapport från kommunen. Foto: TT

Falkenbergs kommun vill byta image och gå från lite tråkig och "bonnig" till mer kreativ och "bonna-chic".

Det framgår av en rapport som kommunen har tagit fram för att bli mer attraktiv.

Befolkningen börjar bli gammal och med en ny och tydligare profil hoppas kommunen locka fler yngre invånare.

Något som upprör en del av P4 Hallands lyssnare:

Nu har ni nog fått det om bakfoten! Att vara bonnig är inte en tråkig person. Bönder är kreativa och framförallt livsnödvändiga!  Sluta upp med att håna bönder som att de skulle vara några andra klassens medborgare!

Rapporten Attraktionskraft Falkenberg tar upp de styrkor och svagheter som Falkenberg har, och det finns en del att jobba på. Bland annat är utbildningsnivån lägre än rikssnittet och här finns få kunskapsintensiva företag och tjänsteföretag. Unga vuxna tycker inte att kommunen är så attraktiv och i övriga landet är Falkenberg för okänt och har för vag och otydlig profil.

Bland styrkorna nämns kusten, Ätran och inlandets natur. Att besöksnäringen är välutbyggd, föreningslivet starkt och att det är prisvärt i Falkenberg.

Kristjan Fannar är destinationsutvecklare på kommunen och projektledare för rapporten.

– Vi har haft ett liknande fokus som i privata näringslivet: Vad är våra styrkor och svagheter och hur förbättrar vi vår situation? Det gäller oavsett om det är kommunala förvaltningar, bolag eller näringslivet, säger han.

En av åtgärderna som är på gång är att tydligare skilja på den kommunala organisationen och på platsen Falkenberg. Bland annat kommer webbsidan falkenberg.se att enbart bli platsens hemsida. Tanken är också att begreppet FBG ska samla Falkenbergare.

– Många invånare är stolta över platsen Falkenberg men inte direkt stolta över kommunorganisationen. De vill gärna lyfta Falkenberg som plats och redan i dag har vi många företag som börjat lyfta FBG och vill visa sig som en del av FBG, säger Kristjan Fannar.

I rapporten beskriver falkenbergarna sin självbild, Falkenbergs persona, som en ganska alldaglig och tråkig 50-årig man, rejält ”bonnig” och lagom. Till år 2020 vill man se en imageförflyttning mot en självsäker och cool kvinna i 40-årsåldern. En nyfiken entreprenör som är jordnära, har hög utbildning och är så kallat "bonna-chic".

– Man vill vara lite mer chic men samtidigt vill man ha båda fötterna på jorden. Därifrån kom uttrycker "bonna-chic". Vi vill inte ändra oss allt för mycket, säger Kristjan Fannar.

Att vara bonde är det finaste o ett av de viktigare yrke man kan ha. Hur skulle det bli utan det svenska jordbruket? Tycker att Falkenberg är rätt på det. Får en känsla av att ni tycker bonnachic skulle vara lite löjligt, eller?


Kommunstyrelsens ordförande Mari-Louise Wernersson ser rapporten som en bra utgångspunkt i en tydligare profilering av platsen Falkenberg. Hon säger att man jobbar med flera av de utpekade svagheterna och nu hoppas hon på en bred uppslutning för att ta nästa steg.

– Alla som har ett hjärta för Falkenberg kan hjälpa till i marknadsföringen av platsen som ställe att bo, verka på och besöka, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".