Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framtidens kollektivtrafik diskuteras i Kungsbacka

Publicerat söndag 29 maj 2016 kl 07.34
"Det är en viktig och stor satsning för framtiden"
(1:38 min)
Pendeltåg passerar Annebergs station, Kungsbacka. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio.
Perrongen i Anneberg är en av dem som blir längre i och med Västsvenska paketet. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio.

I går hade intresserade chansen att på tu man hand prata med två av Kungsbackas ledande politiker om Kungsbackas framtida kollektivtrafik.

Informatörer för Västsvenska paketet fanns på plats i Kungsbacka på fredagen och lördagen, och från politikerhåll satt Fredrik Hansson (C), ett av kommunens kommunalråd, i speed-möten under dagen.

– Vi har haft trevliga samtal med Kungsbackas invånare, säger han.

Vad har de frågat?

– Det har handlat om vad Västsvenska paketet innebär för hallänningarna och vad vi får ut av det. Det är ett ganska stort projekt så det är inte så lätt att greppa alla delar av det, fortsätter Fredrik Hansson.

Västsvenska paketet är satsningar som görs på vägar och järnvägar för tåg, bussar, spårvagnar, cyklar och bilar fram till 2028 ungefär. För Kungsbackas del handlar det bland annat om förlängda perronger i Hede, Anneberg och Kungsbacka och ett busskörfält på 158:an, Säroleden.

Trafikverket beräknar att paketet kommer att kosta 34 miljarder kronor. Region Halland bidrar med en miljard.

– Vi tycker att det är positivt att förbättra kollektivtrafiken i Göteborgsregionen i stort. Det är en viktig och stor satsning för framtiden, säger Fredrik Hansson.

En som plockar på sig information om paketet är Annika Saunders-Wallin som bor i Kungsbacka.

Hur tycker du att kollektivtrafiken fungerar idag?

– Pendeltåget har jag inga problem med, det fungerar precis som det ska. Jag skulle önska att de skulle gå lite oftare lite längre tid om dagarna. I stadstrafiken är det lite si så där, det känns som att det finns busslinjer, men att bussarna går väldigt sällan vilket gör att jag cyklar snabbare än det tar om jag tar bussen.

Hon har en tydlig bild av hur hon skulle vilja förändra kollektivtrafiken.

– Jag skulle se till att den var gratis för alla och att den flöt på alla tider på dygnet, att den var tillgänglig. Att den blev en naturlig del av att transportera sig i stan.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".