Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så mycket kolhydrater ska fotbollstjejerna äta

Publicerat onsdag 1 juni 2016 kl 12.26
Kostråden: Kolhydrater är superviktigt
(1:59 min)
Fotbollstjejer i HGH lär sig laga energirik mat.
Fotbollstjejer i HGH lär sig laga energirik mat. Foto: Ann Jornéus Sveriges Radio

Till skillnad från alla kolhydratfattiga dieter lär sig fotbollsungdomar i Halland att laga mat – med mycket energi.


De halländska ungdomarna går nämligen på en kostkurs för att lära sig laga näringsrik mat.

I köket på Steninge Vandrarhem lagar Felicia Stewart och Tuva Falk energirika plättar. Bättre än dieter, tycker tjejerna.

Det känns inte riktigt som att det är så nyttigt. Kroppen är ju bra som den är.

Det är fotbollstjejerna i HGH, alltså Haverdal-Gullbrandstorp-Harplinge, som lär sig laga stärkande mellanmål och återhämtningsmål.

Catharina Arvidsson på Steninge Vandrarhem visar hur idrottare skall äta för att få mer energi.

– Att se till att man har ätit ordentligt före sin träning och fylla på med energi, säger hon.

En bra mix med kolhydrater, proteiner och fett är framgångskonceptet, enligt Catharina Arvidsson.

– Det är kolhydrater som musklerna och hjärnan använder som bränsle – och det ska vara ungefär 60 procent av det dagliga intaget.

Detta ska kompletteras med 20 procent proteiner och ungefär lika mycket fett.

Felicia och Tuva förklarar vad en sån kost kan bestå av:

– Pannkakor med krossad banan, smoothie, nötmix och lite gröt.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".