Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så kommer du igång med träningen efter semestern

Publicerat torsdag 25 augusti 2016 kl 10.04
"De som kommer hit har ett tydligt mål"
(2:51 min)
David Löfgren som är personlig tränare i Halmstad ser fram emot att komma igång med bättre träningsvanor nu när hösten snart är här. Foto: Therése Alhult/Sveriges Radio.
David Löfgren som är personlig tränare i Halmstad ser fram emot att komma igång med bättre träningsvanor i höst. Foto: Therése Alhult/Sveriges Radio.

Sommaren närmar sig sitt slut och vardagen är här. Efter lata, lediga dagar längtar många efter rutiner och struktur - inte minst när det gäller den egna träningen.

För att lyckas med träningen gäller det att avsätta tid och att man prioriterar den. Även i en hektisk vardag finns det luckor då man kan hitta tid, menar David Löfgren som är personlig tränare och en av ägarna till Peoples training i Halmstad. 
En del av hans kunder tränar till exempel en halvtimme före arbetet. 

Så här efter semestern har han mycket att göra.

– Vi har en ganska stadig ström av människor som kommer hit, men vi märker att det finns ett sug efter att komma igång med träningen igen, säger David Löfgren.

Den gemensamma nämnaren bland dem som väljer personlig träning är enligt David Löfgren att man har ett tydligt mål. Man vill kanske gå ner i vikt, bli snabbare eller bli skadefri.

Efter sommaren då många har legat på latsidan är det vanligt att man vill ha hjälp med att komma i form igen, berättar han.

– Vi har kunder i alla åldrar, såväl tonåringar som pensionärer.

Hur glad blir du när en klient når sitt mål?

– Jag blir kanonglad. Det är lite därför man håller på. Det är fantastiskt att få se människor uppnå sina mål – att de inte har ont längre eller att de har lyckats med en viktnedgång.  

Hur har dina träningsvanor sett ut under sommaren?

– Mina vanor har inte varit jättebra kan jag säga. Jag har tagit det ganska lugnt. Men som alla andra ska jag ta tag i det nu efter ledigheten.

Davids tips för att komma igång med träningen:
- Avsätt tid. Det är din hälsa du investerar i.
- Ha tydliga och rimliga mål.
- Ge inte upp.
- Ta gärna hjälp av någon annan.
- Gör det!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".