Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varberg ersätter telefonväxel med Skype

Publicerat måndag 19 september 2016 kl 10.41
IT chefen: Vi vill öka vårt tillgänglighet
(1:15 min)
Anders Boustedt är IT chef på Varberg kommun
Anders Boustedt är IT chef på Varberg kommun Foto: Skärmdump/Jazz Munteanu/Sveriges Radio.

Varberg ska bli den första kommun i Sverige som byter sin traditionella telefonväxel till Skype för företag.

– Det här gör vi för att vi vill öka vår tillgänglighet. Redan innan man ringer kan man se om en medarbetare är tillgänglig eller upptagen i ett möte. Då vet man om man kan förvänta sig ett svar eller inte.

Målet är att det nya systemet ska göra det mer tillgängligt för medborgarna att lättare och snabbare ska få kontakt med rätt person.

Skype kan också underlätta tillgängligheten för personer med olika funktionsvariationer eller personer som behöver tolk i kontakten med kommunen.

–  Man kan ha ett videosamtal med en teckentolk eller en hemspråksolk som kan vara på annan plats.

Och även du som saknar en dator där hemma ska kunna fortsätta nå kommunens växel.

– Man ringer fortfarande 0340-880 000 för att komma till Varbergs kommun, säger Anders Boustedt.

Bytet till Skype sker den 5:e oktober. Den kommungemensamma kundservicen ska göra det lättare för invånare, besökare och näringsidkare att komma i kontakt med kommunen. Det är ett projekt som pågår under 2016.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".