Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

För långa svarstider till 112

Publicerat måndag 17 oktober 2016 kl 05.11
Hör hur lång tid det kan ta!
(0:28 min)
Skylt med SOS Alarms logga och mobiltelefon
Långa svarstider till SOS. Foto: TT

I hela landet tar det längre tid att komma fram till 112 än de krävda åtta sekunder och för SOS Alarm i Halmstad tar det längre tid än på många andra håll i landet.  

Regeringen har bestämt att det ska ta åtta sekunder att svara men SOS Alarm Halmstad har inte klarat svarstiden åtta sekunder på hela året - medelsvarstiden sedan 2014 är 14,7 sekunder. 

– Det är ju olyckligt att det är så, säger Hans Ekberg som är räddningschef på Räddningstjänsten Halmstad som får larmen från SOS Alarm. 

Han reagerar på tiderna och det finns dessutom månader som sticker ut. I juni och juli i år var snittet på svarstiderna ungefär 20 sekunder.  

– Risken när det är en så pass lång tid och man har en stressad person är ju att man tror att man har kommit fel. En brand utvecklar ju sig exponentiellt. Tid är viktigt i alla sammanhang här, säger Hans Ekberg. 

SOS Alarm har gjort om så att alla larmcentraler ska kunna svara för hela landet om det tar för lång tid på den närmsta larmcentralen - Hans Ekbergs upplevelse är att något har förändrats hos SOS Alarm i Halmstad. 

– För tio år sedan låg Halland bäst i landet när det gällde svarstider. Man hade problem i landet sedan vet jag att man har organiserat om sig, jag tror att det har gjort att svarstiderna i Halland har blivit längre i förmån till andra delar av landet, säger Hans Ekberg, Räddningstjänsten. 

Sedan 2014 är genomsnittet på svarstiderna i Halmstad nästan varje månad högre än i den genomsnittliga svarstiden i Sverige. 

SOS Alarm nationellt säger att man arbetar för att korta svarstiderna. Chefen för alarmering och beredskap, Claes Eliasson, säger att tiderna beror på flera saker.

– Antalet med ett faktiskt hjälpbehov ute i samhället ökar, vårdärendena ökar, det blir ett ökat tryck på sjukhus etcetera och även räddningstjänstärenden ökat något. Men också att vi jobbar med ett kvalitetsarbete där vi blir bättre på att dokumentera de hjälpinsatser vi gör och det gör att samtalstiderna ökar, säger Claes Eliasson, SOS Alarm. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".