Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Laholm svarar på kritiken mot turistsajten

Publicerat onsdag 19 oktober kl 11.09
"Jag tycker inte detta är en så stor grej"
(2:09 min)
Margareta Bengtsson (M) Kultur och utvecklingsnämndens ordförande om kritiken mot visitlaholm.se.
Margareta Bengtsson (M), ordförande för kultur. och utvecklingsnämndens ordförande om kritiken mot visitlaholm.se. Foto: Sveriges Radio/Skärmdump

En dyr hemsida som kommunen själv inte kan uppdatera. Nu svarar Laholms kommun på kritiken mot visitlaholm.se.

– Jag tycker det är en rimlig kostnad i förhållande till att det är ett uppstartskede. Man kan inte avbryta någonting man tror på, sedan ska inte kostnaderna stiga iväg, säger Margareta Bengtsson (M), ordförande i kultur- och utvecklingsnämnden.

P4 Halland har sökt Ulf Mattsson som är verksamhetschef inom kultur- och utvecklingsenheten – men han har avböjt från att kommentera.

Istället är det nämndens ordförande som svarar på kritiken. 

Detta är ett bra sätt att utveckla besöksnäringen. Jag tycker därför inte man kan avbryta för att det överstigit kostnaderna. Jag är inte förvånad.

Som P4 Halland har berättat om har sajten visitlaholm.se kostat mycket mer än planerat.

Det som skulle ha kostat 1,9 miljoner landar istället på över tre miljoner kronor.

Läs mer: Laholms sajt har kostat 1,5 miljoner för mycket

– Visit Laholm måste få löpa sin gång ut för att vi tycker att det är ett bra projekt, säger Margareta Bengtsson (M).

Kommunstyrelsen tyckte 2014 att en rimlig summa för turistsajten var 1,1 miljoner. Trots det ingick man ett avtal som var 800 000 kronor dyrare. Slutnotan landade på nästan 1,5 miljoner mer.

Varför gick ni med på en upphandling som var dyrare?

– Jag kan inte svara mer än så här. Vi har ansvar för besöksnäringen. Vi har prioriterat att detta är viktigt. Alternativet att stanna av och inte utveckla det är inget alternativ, säger Margareta Bengtsson (M). 

För att få ihop pengar till projektet gjorde man vissa omfördelningar inom förvaltningen. Vilka delar kan Margareta Bengtsson inte svara på.

En annan del av kritiken handlade om uppdateringar av hemsidan som har gjorts av Comotion AB. För det har företaget fakturerat varje gång.

Det kan handla om uppdateringar som kostar mellan 10 000 upp till 100 000 kronor.

– Vi kommer ha en dragning i nämnden kring detta och jag kommer att fråga kring det. Jag tycker inte detta är en så stor grej, säger Margareta Bengtsson.

Skulle du vilja att personalen kan uppdatera sin egen hemsida?

– Ja det är väl bra om man kan det, sen kan alla inte hinna allting, säger Margareta Bengtsson (M).

Kommunen om kritiken mot skräddarsydd upphandling

Upphandlingen har också kritiserats för att vara skräddarsydd på ett sätt så att företaget Comotion AB skulle vinna. Ett par andra företag som ville lämna ett bud till upphandlingen av destinationssajten avstod när de upplevde att upphandlingen var skräddarsydd för att passa ett specifikt företag.

Sju månader innan upphandlingsprocessen hade börjat köpte också Laholms kommun en exempelversion av hur turistsajten hade kunnat se ut av Comotion AB. Det kostade 50 000 kronor. Det var också det företag som 

Margareta Bengtsson säger att hon inte ser något konstigt med den fakturan. Hon säger att hon har fullt förtroende för dem som jobbar med visitlaholm.se.

Hon påpekar också att nämnden kommer att utvärdera arbetet med Comotion till våren.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.