Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunen försvarar Visit Laholm trots kritik

Publicerat onsdag 2 november 2016 kl 10.35
"Jag ser inte att Commotion har haft en fördel"
(2:47 min)
visit laholm, skärmdump
Foto: Skärmdump.

Laholms kommun har fått mycket kritik för upphandlingen av sajten Visit Laholm. Men kommunen försvarar webbsidan.

När Laholms kommun skulle göra en webbsida för att ge information till människor som vill besöka Laholm blev den planerade kostnaden för webbsidan långt överskriden.

Enligt upphandlingen skulle allt kostat 1,9 miljoner kronor, men istället kostade hemsidan 3,3 miljoner kronor. En av anledningarna till att kostnaden överskridits är att det kostat kommunen pengar varje gång webbsidan skulle uppdateras, med till exempel information och bilder.

Många ställde sig kritiska till att Visit Laholm kostade kommunen så mycket pengar. Dessutom var många företagare kritiska till upphandlingen, och menade att det kändes som att den var skriven till just Comotion. 

Läs mer: Kritik mot upphandling av Laholms sajt 

Comotion AB är företaget som vann upphandlingen av Visit Laholm. När P4 Halland granskade sajten kom det fram att det finns familjeband mellan Laholms kommun och Comotion AB, vilket skulle kunna vara ett brott mot lagen, enligt Konkurrensverket. 

Läs mer: Familjeband mellan Laholm och Commotion AB 

Nu svarar kommunen på kritiken och under en presskonferens försvarar de webbsidan. Ulf Mattson, som är verksamhetschef på kultur och utvecklingsverksamheten, har under presskonferensen pratat om behovet av hemsidan.

Han sa under presskonferensen att Laholm är en liten kommun, och att företagarna i kommunen vill att kommunen ska hjälpa dem för att de ska kunna visa upp sig, och att det var därför sajten kom till. 

– Kostnaderna har verksamheten tagit, vi hälsar denna prövningen välkommen och så får vi se var vi landar, säger Lorenz Pucher (C), som är vice ordförande för kultur och utvecklingsnämnden, om kritiken.

Han menar att kostnaderna inte är så höga som de verkar, eftersom man inte räknat med inkomsterna företagarna har fått via satsningen på sajten. Tanken är att satsningen ska gå runt efter tre års tid.

Vad ska ni göra för att få ner kostnaderna på sajten? 

– Detta är en verksamhet där vi utbildar vårt eget folk så vi kan göra saker bättre, billigare och med moderna IT-verktyg där vi tidigare anlitat ett företag, säger Lorenz Pucher. 

Lorenz Pucher ser inte att Commotion AB fått någon fördel i upphandlingen av sajten.

– Jag ser inte att de har haft någon fördel, säger han. 

När P4 Hallands reporter ville ställa några frågor om sajten Visit Laholm till Ulf Mattson, som kallade till och höll i presskonferensen, vägrade han svara på frågorna. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".