Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vinboxen fyller 20 – fortsatt skepsis

Publicerat fredag 25 november 2016 kl 11.49
"Många tror att konsumtionen ökat"
(3:01 min)
Bag-in-box, TT-bild
Foto: Fredrik Sandberg/TT

För 20 år sen såldes den första vinboxen i Sverige. I dag står bag-in-boxen för hälften av all vinförsäljning. Samtidigt utreder Karolinska institutet boxens skadeverkningar.

1996 kuppade en vinimportör in bag-in-boxen i en upphandling – vilket gjorde Systembolaget oroliga då de fruktade att vinkonsumtionen skulle öka.

Var det moralpanik i början?

– Jag vill inte säga moralpanik för jag tycker det är viktigt att diskutera dessa frågor. Vi finns till för att begränsa alkoholens skadeverkningar, säger Lennart Agén på Systembolaget.

I dag står boxen för drygt femtio procent av all vinförsäljning i Sverige, och det finns fortsatt en hel del skeptiker till förpackningen.

– Det finns många som är oroliga och tror att konsumtionen ökat i och med boxarna. Därför tillsatte Systembolaget med hjälp av Karolinska institutet en forskningsstudie kring det hela och den kommer rapporteras i början av 2017, säger Lennart Agén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".