Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare: Slutsålda leksaker kan vara PR-trick

Uppdaterat tisdag 20 december 2016 kl 08.01
Publicerat måndag 19 december 2016 kl 15.15
"Det kan vara en medveten strategi från företagen"
(1:26 min)
Hatchimals är slutsålda i butiken. Det kan vara en medveten strategi, säger marknadsföringsforskaren.
Hatchimals är slutsålda i butiken. Det kan vara en medveten strategi, säger marknadsföringsforskaren. Foto: AP/TT.

Leksaken Hatchimals är slut i butiker i hela Sverige. I stället dyker den upp till tredubbla priset på säljsajter.

– Det kan vara en medveten strategi att göra för få redan från början, säger forskaren Magnus Söderlund, som är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Den så kallade "följa John-principen" gör att så väl vuxna som barn vill ha produkter som många andra har.

– Och då kan man också trigga igång en slags mekanism i huvudet på folk, som innebär: När det är ont om någonting tror man att den är extra intressant eller värdefull.

Som P4 Halland har berättat om har vissa gjort det till en affärsidé att köpa upp populära leksaker och sen sälja dem till ockerpriser på köp- och säljsajter.

Butikerna blir jätteglada, men sen ser man att de finns ju på olika sajter också till ett betydligt högre pris.

Läs mer: Populär leksak säljs för ockerpris på nätet

Men marknadsföringsforskaren Magnus Söderlund tror att det kan handla om medvetna strategier från företagen, att göra begränsade upplagor.

– Det har förekommit, till exempel med Harry Potter-böcker, att man mer eller mindre medvetet gör för få exemplar i den första svängen för att det verkligen ska bli trångt i butikerna.

Han påpekar att vissa leksaker kan vara avgörande för att barnen ska få vara med i gruppen.

– Och har man inte just den här hypade saken som är aktuell – så kanske man utestängs från den gemenskapen, säger Magnus Söderlund, professor i marknadsföring.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".