Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Förr eller senare händer det en olycka"

Publicerat onsdag 21 december 2016 kl 11.32
"Man får tvärbromsa ibland"
(1:14 min)
Peter Reindl hoppas att alla ska förstå hur livsviktigt reflexer är när det är mörkt.
Peter Reindl hoppas att alla ska förstå hur livsviktigt reflexer är när det är mörkt. Foto: Anton Berglund/Sveriges Radio.

Busschauffören Peter Reindl är varje dag med om situationer som skulle kunna sluta i tragedi. Nu vill han uppmana alla resenärer att ta på sig reflexer.

Efter att P4 Halland i måndags tog upp problemet med reflexer och hur svårt det är för bilister att se oskyddade trafikanter i mörkret hörde busschauffören Peter Reindl av sig.

– Jag vill upplysa om de problem vi har som busschaufförer. Det är väldigt mycket folk på vägarna som inte syns. De tror att de syns för det är en gatlampa jämte dem men står de bara utanför ljuset så syns de inte.

Under resan från Varberg till Ullared måste Peter flera gånger bromsa in plötsligt eftersom han inte ser de som står på hållplatsen i tid. Men det är inte det största problemet. 

Det är när de står vid en busshållplats och ser att vi kommer. De som inte har reflexer är väl medvetna om att vi inte ser dem och ställer sig då mitt i vägen för att synas. Då kan det bli en situation.

De som är sämst på att använda reflexer är enligt Peter Reindl äldre barn och ungdomar.

– Jag tror det handlar om grupptryck. Det är inte tufft att ta på sig reflexer. När jag påpekar det så tittar de bara på mig som en fågelholk tyvärr. Det är tråkigt, för förr eller senare så kommer det hända en olycka.

Henri Kokko, affärsutvecklare på bussföretaget Nobina, berättar att han är glad över att förarna reagerar. 

– Det är en stor oro bland förarna. De bryr sig verkligen om sin passagerare, trafikmiljö och sin egen arbetsplats. 

Han berättar att de anordnar förarträffar där förarna får prata av sig och där de tar upp aktuella frågor. Det finns också en upprättad krisplan som sätts igång direkt om en olycka sker.

– Lyckligtvis kan jag säga att sett till den volymen trafik som vi utför har vi väldigt få mängder med personskador som uppstår i samband med påkörning. Det är tack vare att våra förare är tränade och erfarna och att deras jobb handlar om att leta efter folk hela tiden, säger Henri Kokko

Peter Reindl hinner dela ut ett tiotal reflexer innan bussen vänder tillbaka mot Varberg. 

– Jag vill bara bidra med mitt. I det här fallet är det viktigt att folk förstår hur det är i trafiken. Det är många som inte tänker på att de inte syns.

Hur han själv skulle reagera om han faktiskt skulle vara med om en olycka, har han svårt att hitta orden för. 

– Det blir sjukskrivning direkt. Det är våran värsta mardröm som busschaufförer, att råka köra på någon. Man lever med den tanken dagligen, det gör man.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".