Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Robin Bengtsson vann Melodifestivalen 2017.
Många har påtalat likheter mellan Robin Bengtssons vinnarnummer i Melodifestivalen och en känd reklamfilm från ett klädföretag. Foto: Claudio Bresciani/TT
Lyssna
(1:06 min)
Lyssna
(1:06 min)
Lyssna
(1:06 min)
Klädkedjan – Mellons otippade vinnare
Publicerat måndag 13 mars kl 16.16
Publicerat måndag 13 mars kl 16.16
Robin Bengtsson vann Melodifestivalen 2017.
Många har påtalat likheter mellan Robin Bengtssons vinnarnummer i Melodifestivalen och en känd reklamfilm från ett klädföretag. Foto: Claudio Bresciani/TT

Samtidigt som krönikörer ondgör sig över internationella juryns makt och reklamlika danssteg jublar företaget bakom rubrikerna.

I lördags avgjordes Melodifestivalen och som segrare stod Robin Bengtsson från Svenljunga – internationella juryns förstaval med en kaxig kavajrutin som fått många att likna numret vid en känd reklamfilm. 

Detta har väckt många reaktioner, bland annat på mikrobloggen Twitter. Jonas Gardell var förvirrad kring vem det var som egentligen vann årets upplaga av Melodifestivalen och Kungsbackapolitikern Ola Johansson menade att det kunde varit vilket klädföretag som helst som fått gratisreklam i Mellon. 

Men på klädföretaget är man glada.

– Uppenbarligen har vi en stor igenkänningsfaktor, att folk kopplar välklädda killar i kostym till oss. Det är ju jättekul, säger Elin Finnström på klädkedjan Dressmann. 

Ni har inget finger med i spelet i Robin Bengtssons nummer? 

– Nej, vi har faktiskt inte sponsrat Robin på något sätt, säger Elin Finnström. 

Men på huvudkontoret i Norge har man inte riktigt förstått vad det var som egentligen hände i Friends Arena i Stockholm i lördags kväll. 

– Så här är det: Melodifestivalen och Eurovision är enormt stort i Sverige och det går inte att mäta med något annat land. Det är inte alls lika stort i Norge, så de är inte riktigt med på bollen från början. De har förstått att det hände saker i Sverige i lördags, men sen har de inte förstått hur stort det kan bli och hur stort Melodifestivalen är i Sverige, förklarar Elin Finnström. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".