Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Halland granskar hälsobranschen

Konsumentverket: Stämmer inte råden är det allvarligt

Uppdaterat måndag 27 mars kl 17.16
Publicerat måndag 27 mars kl 12.26
"Påståendena man lämnar måste vara sanna"
(1:32 min)
Anna Lindström, från konsumentverket, står framför en lila/rosa bakgrund, tittar in i kameran och ler. Splitbild, på andra bilden syns en tänd saltstenslampa som lyser med ett orangegult sken.
Anna Lindström från Konsumentverket ser allvarligt på att företag lämnar påståenden som inte stämmer om sina produkter. Foto: Sveriges Radio.

Alla påståenden i samband med marknadsföring måste vara sanna, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, om saltstenslampans påstådda hälsoeffekter.

Ett saltstenslampa ska ge fräschare inomhusluft, vara bra för personer med astma, den ska döda luftburna bakterier inomhus och stärka immunförsvaret – det påstår säljare i flera butiker som P4 Hallands reporter besökt.

Måns Thulin vid Uppsala Universitet som har granskat saltstenslampan säger att det inte verkar fysiskt möjligt att den skulle fungera och det är rent bondfångeri företagen sysslar med.

Anna Lindström är jurist på Konsumentverket på avdelningen för konsumentskydd och hon ser allvarligt på detta.

– En grundläggande princip är att det man säger i samband med marknadsföring, oavsett om den är muntlig ett skriftlig, måste vara vederhäftig. Alltså, de påståendena man lämnar måste vara sanna, säger hon.

Råder det tveksamhet kring marknadsföringen kan Konsumentverket kontakta bolaget i fråga för att be dem styrka att påståendena är sanna.

Stämmer inte råden är det ytterst allvarligt. När man lämnar påståenden som har medicinsk effekt, måste det vara övertygande rent vetenskapligt att effekterna verkligen stämmer.

Konsumentverket strävar efter att företagen rättar felaktiga påståenden själva.

– Men motsätter sig företaget så kan det sluta med en domstolsprocess, säger Anna Lindström.

Och nu kommer Konsumentverket kolla på fallet med saltstenslampan, och se om det är något att gå vidare på.

– Det är något som vi får ta med oss och titta på på verket, vi kommer titta på det och se om vi kan gå vidare med det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".