Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:59 min)
Så påverkas Sverige av informationskriget
Publicerat onsdag 29 mars kl 17.06
David Bergman står framför en tegelbyggnad.
David Bergman. Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.

En del av de mer uppmärksammade hoten i dag är informationskrigföring. Det kan exempelvis handla om riktade kampanjer, som bland annat IS och Ryssland använder sig av.

– Informationskrigföring är en gammal konst i väldigt nya former. Det har alltid funnits genom historien, att vi påverkar varandra och gör det inom olika forum, säger David Bergman.

Han är officer, doktorand och författare och för flera år sedan var han med och startade upp försvarets egna Psyops-förband, som arbetar med psykologisk krigföring.

– Det vi ser i dag är att vi har en informationsmiljö där vi kan nå ut till större målgrupper med högre hastighet genom ett större antal kanaler. Det har ökat möjligheten att påverka opinionen och andra människor på ett helt annat sätt. 

Och detta utnyttjar vissa aktörer, menar David Bergman.

– Det är Ryssland och IS som har väldigt koordinerade kampanjer för att nå sina mål. 

Vad kan det vara för kampanjer? 

– Vi ser ett antal kampanjer där man försöker få in information som man vill att målgruppen ska tolka. Två exempel är värdlandsavtalet med Nato och nedskjutningen av MH17, där man väldigt tydligt ser en stor mängd alternativa teorier som har pumpats ut från ryska medier för att allmänheten ska tolka det och göra det svårt att se vad som har hänt. 

Det kan ske en del svarta kampanjer, med till exempel förfalskade inlägg, som vi sett mot försvarsminister Peter Hultqvist och Carl Bildt med förfalskade artiklar där man medvetet försöker sänka trovärdigheten hos en av våra aktörer. 

Hur ska man som individ upptäcka en sådan påverkanskampanj?

– Som individ ska man alltid hålla kvar vid grunden och nyttja källkritik. Vem står bakom informationen, vad vill personen att jag ska tycka, tänka, känna och göra? 

Men den enskilda individen kan inte göra allt, säger David Bergman.

– Det ligger ett ansvar på media också. Det ligger också ett ökat ansvar på myndigheter, att de ska identifiera och påpeka att här ser vi en påverkanskampanj riktad mot Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".