Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:55 min)
Konsumentrådgivning på bokbuss i Kungsbacka
Publicerat onsdag 29 mars kl 17.42
Två män sitter längst bak i en bokbuss. De tittar på varandra och ler. Bakom dem syns flera barnböcker.
1 av 2
Peter Lindegren och Gunnar Andersson på bokbussen i Kungsbacka. Foto: Lisa Dahlberg/Sveriges Radio.
Kungsbackas bokbuss, en färgglad buss i rött blått och orange/gult.
2 av 2
Kungsbackas bokbuss. Foto: Maria Loewen/Sveriges Radio.

I dag var en konsumentrådgivare med på bokbussen som gick mellan Halla och Vallda i Kungsbacka under eftermiddagen för att informera om säker e-handel.

– Vi åker i princip varje vardag med bokbussen, på förmiddagar på skolor och förskolor och på eftermiddagar till allmänheten, säger Gunnar Andersson, som är bibliotekarie på bokbussen.

 Bokbussen uppmärksammar ibland olika teman, och i dagarna har man pratat om konsumentrådgivning. 

– Från bokbussens sida ska vi verka för demokrati i kommunen, det är ett projekt som ingår i bokbussens uppgifter. Därför bjuder de in rådgivare eller föreningar eller dylikt att åka med i bussen, berättar Gunnar Andersson. 

Trots att de flesta som besöker bokbussen är där för att låna böcker har det funnits ett intresse för konsumentrådgivningen.

– Intresset är ganska gott. Men man får vara medveten om att folk är här för att låna böcker. Denna veckan informerar vi om säker e-handel, och folk uppskattar det, säger konsumentrådgivare Peter Lindegren. 

Vanliga frågor som Peter Lindegren får är frågor som berör just e-handel. 

– Folk klickar på konstiga länkar och det slutar alltid med att man får hälsokost hem, i prenumerationsform. Och det kostar 900 kronor i månaden när folk kanske ämnade att testa ett paket. Och så läste man inte tillräckligt, och så står det inte tillräckligt vad som gäller. 

Konsumentrådgivarens bästa tips

  • När det gäller e-handel, läs igenom – vad är det egentligen för avtal jag ingår? 
  • Tänk på att det finns inget som är gratis
  • Framstår något du ska köpa vara för bra för att vara sant, är det förmodligen inte sant 
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".