Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett utsläpp av fluorvätesyra har inträffat i en industrilokal i området. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat igår kl 12.51)
(2:05 min)
Cykelteknikerjobbet svårare – krav på ny utbildning
Publicerat fredag 31 mars kl 06.00
Johan Svensson på Cykelmagneten.
Johan Svensson på Cykelmagneten. Foto: Peter Bengtsson / Sveriges Radio

Jobbet som cykeltekniker har blivit svårare i takt med att cyklarna blivit mer avancerade. Det gör i sin tur att det är brist på cykeltekniker och nu vill flera i branschen ha en speciell utbildning.

– Det är tufft, det är inte lätt att hitta duktiga mekaniker, det är jättesvårt faktiskt, säger Johan Svensson som jobbar på Cykelmagneten i Falkenberg

Den här bilden bekräftas av Niklas Levin som driver cykelbutiken Levin & Nilsson i Halmstad. Nu på våren när cyklarna kommer fram är det trångt i den relativt stora verkstaden och just nu skulle de behöva fler som jobbade.

– Ja absolut, framför allt på sommarhalvåret. På vintern brukar vi säga att vi är för många och på sommaren är vi alltid för lite, säger Niklas Levin.

Det pågår en generationsväxling i verkstäderna men ungdomar idag ser kanske inte cykeltekniker som ett yrke, det vill organisationen Cykelbranschen nu ändra på eftersom bristen på tekniker är stor jobbar de aktivt för att få till en utbildning. Det hade gärna Niklas Levin sett att det fanns någon.

– Det hade varit lättare om man var i byggbranschen, då kan man ringa till en byggskolan, men i cykelvärlden finns ingen som kan något, tyvärr.

Cykelbranschen går bra, försäljningen har ökat 15% på sju år och svenskarna satsar mer kronor per cykel idag och köper även mer avancerad kringutrustning. 

Läs mer: Cykeltillverkare öppnar för utbildning i Varberg

Johan Svensson på Cykelmagneten - där man satsar mest på avancerade sportcyklar - ser ett jobb framför sig som har förändrats genom åren och därför vore en egen utbildning bra. 

– Det är allt ifrån elväxlar, hydrauliska växlar, dataprogram som vi uppdaterar. Det krävs mer idag det gör det. 

Det låter som att åka till en märkesbilverkstad, är det till och med samma sak att man ska åka till en viss verkstad för att man köpt ett visst märke?

– Vi är inte där idag, men på sikt är det inte omöjligt att det kommer att bli så.  

På Levin & Nilsson håller man med, hittills har man jobbat med internutbildning och praktik på verkstaden, i framtiden krävs mer av en cykeltekniker.

Det är väldigt svårt att ta någon från gatan.

– En punka kan man alltid laga, men är ett elsystem sönder från ett fabrikat som vi inte för så är man inte så säker på att man kan fixa det, säger Niklas Levin. 

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".