Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:45 min)
Chef ser inga problem med strippshow på teater
Publicerat måndag 3 april kl 11.29
Lina Siljegård bakom vit bakgrund i splitbild med Halmstads teater, en tegelbyggnad mot blå himmel.
Lina Siljegård, som är teaterchef, säger att teatern ska erbjuda ett brett utbud av kultur och nöje. Foto: Sveriges Radio och Destination Halmstad.

Teaterchefen Lina Siljegård ser inga problem med att hyra ut Halmstads teater till föreställningen Chippendales, som marknadsförs som en sexig show.

– Halmstads teater ska erbjuda ett brett utbud, både av kultur och nöje. Det ska rikta sig till flera olika målgrupper och ha ett varierat utbud, säger Halmstads teaters chef Lina Siljegård. 

Showen kretsar kring halvnakna män som strippar på scen.

Det var inga diskussioner om att det kommer en sådan show hit? 

– Nej, det var det inte. 

Det här är en show med lättklädda män som strippar på scen. Vad tänker du om det? 

– Vad jag tycker är irrelevant, men jag kan ju se att personer har olika åsikter och vi respekterar naturligtvis att man har olika åsikter, säger Lina Siljegård.

Vad hade du tänkt om det var lättklädda kvinnor som marknadsförts på samma sätt?

– Det är egentligen samma för alla olika arrangörer. Vi har ingen särskild policy om vem som får hyra vår teater. Samma regler gäller för alla. Vi står för de kärnvärden som Halmstads kommun har och det är att det ska vara öppet, tillgängligt och vi står för yttrandefrihet. 

Men byter man mot någon lag har teatern rätt att avvisa, säger Lina Siljegård.

Lina Siljegård tycker heller inte att det är några problem att ha evenemanget sett till Halmstads kommuns jämställdhetspolicy.

– Jag kan inte se att det går stick i stäv på något sätt, säger hon

I reklamen för evenemanget står bland annat "Samla tjejgänget, fram med festblåsan och dom högklackade. Låt mannen vara hemma som barnvakt, och unna dig en helkväll med 12 sexiga män!" Men Lina Siljegård ser inga problem med reklamen.

– Vi tar ingen ställning till arrangemanget i sig. Hur arrangören väljer att marknadsföra är upp till dem, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".