Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(3:01 min)
Bussbolaget: Körtiden börjar när man sätter sig i bussen
Publicerat torsdag 6 april kl 11.01
Bussen från olyckan bogseras bort från olycksplatsen
Foto: Johanna Svensson/Sveriges Radio

Bergkvarabuss svarar på uppgifterna om körtid. Busschauffören körde tjänstebil från depån i Halland en timme före olycksresan.

Chauffören vid bussolyckan i Härjedalen, där tre barn dog, började sin resa på bussdepån i Halland, tidigare än bussbolaget har uppgett.

Polis, åklagare samt Haverikommissionen utreder olyckan, men har ännu inte funnit någon orsak till olyckan.

Läs mer: Busschaufför startade olycksresan i Halland

Chauffören hämtade upp en firmabil på sin ordinarie arbetsplats vid bussdepån i Halland. Sedan körde han på riksväg 41 för att ta sig till Skene där bussresan startade.

Men det påverkar alltså inte den totala körtiden som regleras av lag, enligt Bergkvarabuss.

– Det enda jag kan säga är att vi naturligtvis följer de kör- och vilotider som finns, svarar Simon Sandberg, som är marknadschef och presstalesperson på Bergkvarabuss.

Räknas den här timmen in i förarens kör- och vilotider?

– Nej, det gör den inte. Det handlar om att körtiden börjar när man sätter sig i bussen.

Simon Sandberg säger att han inte har några uppgifter på hur vanligt det är att bussbolagets chaufförer får göra sådana typer av resor innan de börjar sitt pass. 

Sydsvenskan har pratat med flera chaufförer som menar att bussbolaget har satt i system att tänja på och kringgå reglerna.

– Det får stå helt för Sydsvenskan. Det jag kan säga är att vi naturligtvis följer de regler och lagar som finns kring kör- och vilotider, säger Simon Sandberg.

Chaufförerna säger till tidningen att det är vanligt att chaufförer får köra till exempel från Malmö upp till fjällen.

Busschaufförer får i uppdrag att ta firmabil, för att sedan lösa av den andra chauffören, men att det då inte räknas som körtid.

Stämmer inte de uppgifterna?

– De uppgifterna får stå för Sydsvenskan. Återigen det jag kan säga är att vi naturligtvis följer de regler och lagar som finns när det gäller just kör- och vilotider. Jag vill inte spekulera i fiktiva resvägar och kan inte kommentera det på något sätt, säger Simon Sandberg.

Kommer ni på något sätt att se över era rutiner?

– Det vill jag inte kommentera eller spekulera i. Vi, precis som alla andra, inväntar polisens undersökning och den haverikommission som utreder den här fruktansvärda olycka.

Hur tar ni hand om chauffören nu?

– Från företagets sida gör vi allt i vår makt för att ta hand om alla våra medarbetare som naturligtvis är djupt berörda av den här fruktansvärda olyckan. Vi har bland annat upprättat ett kriscenter dit medarbetare kan vända sig för ytterligare stöd med tillgång till psykologer och läkare.

I ett pressmeddelande skriver företaget också att en förare hade synpunkter på bussen dagen innan skeneelevernas resa. Därför gjordes en ny kontroll av bussen där inga fel upptäcktes. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".