Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Minskat förtroende för public service

Uppdaterat torsdag 13 april kl 09.59
Publicerat torsdag 6 april kl 14.11
Utanför SVT i Stockholm och SR i Stockholm.
Foto: Henrik Montgomery/TT, Hasse Holmberg/TT

Allmänhetens förtroende för Sveriges Radio och Sveriges Television sjunker, visar en ny undersökning.

Sedan 1997 har MedieAkademin publicerat sin årliga Förtroendebarometer. Där uppger 1 200 personer hur mycket de litar på företag, medier, samhällsinstitutioner, politiska partier och vissa andra organisationer.

Systembolaget toppar årets Förtroendebarometer, medan Sveriges Radio har fallit från delad förstaplats till nummer tre på listan.

Förra året var det 70 procent som uppgav att de hade mycket eller ganska stort förtroende för Sveriges Radio. I årets undersökning har det sjunkit till 64 procent.

Andelen som i hög grad litar på Sveriges Television har minskat från 66 till 60 procent.

Även polisen, sjukvården och Svenska Kyrkan har förlorat mycket förtroende det senaste året, enligt den nya undersökningen.

När det gäller politiska partier har förtroendet för Moderaterna rasat från 34 till 22 procent, medan Centerpartiet har ökat i nästan lika stor grad. För övriga partier är förändringen ganska liten.

MedieAkademins förtroendebarometer är sammanställd av Göteborgs universitet och TNS-Sifo.

Här är hela listan:

  1. Systembolaget: 70 procent
  2. Universitet/högskolor: 65 procent
  3. Sveriges Radio: 64 procent
  4. IKEA: 61 procent
  5. Sveriges Television: 60 procent
  6. Skatteverket: 59 procent
  7. Det sättet det svenska samhället är organiserat: 58 procent
  8. Sjukvården: 55 procent
  9. ICA: 55 procent
  10. Polisen: 54 procent
  11. Riksbanken: 53 procent
  12. Amnesty: 50 procent 
  13. Volvo: 50 procent
  14. Röda korset: 48 procent
  15. Radio/TV: 46 procent
  16. Dagens Nyheter: 44 procent
  17. Frälsningsarmén: 43 procent
  18. Lokal tidning: 42 procent
  19. Kungahuset: 41 procent
  20. Google: 40 procent
  21. Coop: 39 procent
  22. Försvarsmakten: 39 procent
  23. Svenska Dagbladet: 38 procent
  24. Staten: 38 procent
  25. Kommunen där du bor: 35 procent
  26. Svenska kyrkan: 34 procent
  27. SAS: 34 procent
  28. Riksdagen: 34 procent
  29. Regeringen: 31 procent
  30. Dagspressen: 31 procent
  31. Riksrevisionen: 30 procent
  32. Centerpartiet: 30 procent
  33. Regionen/landstinget där du bor: 29 procent
  34. H&M: 29 procent
  35. Socialdemokraterna: 29 procent
  36. Facket: 29 procent
  37. TV4: 27 procent
  38. Astra Zeneca: 26 procent
  39. Telia Sonera: 26 procent
  40. Försäkringskassan: 24 procent
  41. Storföretagen: 24 procent
  42. Bankerna: 24 procent
  43. SJ: 24 procent
  44. EU-kommissionen: 23 procent
  45. Moderaterna: 22 procent
  46. Vattenfall: 21 procent
  47. Liberalerna: 21 procent
  48. Ericsson: 20 procent
  49. Volkswagen: 19 procent
  50. Vänsterpartiet: 18 procent
  51. Skandia: 17 procent
  52. PostNord: 16 procent
  53. Sverigedemokraterna: 16 procent
  54. Migrationsverket: 15 procent
  55. Partierna: 15 procent
  56. Kristdemokraterna: 14 procent
  57. Aftonbladet: 14 procent
  58. Miljöpartiet: 13 procent
  59. Facebook: 12 procent
  60. Arbetsförmedlingen: 12 procent
  61. Feministiskt initiativ: 11 procent
  62. Expressen: 10 procent
  63. TV3: 9 procent

2017 års undersökning omfattar 1 200 webb-intervjuer med personer äldre än 15 år. Den ägde rum mellan 13-28 mars 2017. 

Texten har uppdaterats med hela listan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".