Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#vemshistoria
(3:39 min)
"Skäms inte över att vara rom – var stolt!"
Publicerat onsdag 26 april kl 07.54
Fatima Bergendahl, tillsammans med dottern Mirjam.
Fatima Bergendahl, tillsammans med dottern Mirjam. Foto: Therése Alhult/Sveriges Radio.

Undervisningen om Sveriges nationella minoriteter är bristfällig på många skolor. Läraren Fatima Bergendahl från Falkenberg är stolt över att vara rom.

– I Falkenberg är vi inte så många romer, bara några enstaka familjer. Så det är inga svårigheter som jag känner till vad gäller utbildningsfrågor, säger Fatima Bergendahl.

Hon kom till Sverige från Makedonien som 18-åring, och arbetar idag som gymnasielärare i svenska som andraspråk, historia och samhällskunskap. Hon undervisar även i romani.

– Fördomar finns det gott om, men som enskild individ måste man tänka på vad som är tyngdpunkten i det. Man måste se människan bakom fördomarna.

Undervisningen om Sveriges fem nationella minoriteter är bristfällig på många skolor runt om i Sverige, det visar en enkätundersökning som Sisuradion har gjort. Fatima tycker att det är viktigt att som lärare lyfta fram romerna och deras kultur.

– Det behövs mer kunskap om romer och deras utsatta ställning i Sverige.

Hur tycker du att undervisningen om nationella minoriteter fungerar i Sverige idag?

– Som lärare har vi styrdokument och kursplaner och när man tittar på centrala innehållet i olika ämnen kommer det fram att man ska undervisa om de nationella minoriteterna i Sverige. Och det är viktigt för varje lärare att sprida kunskapen, säger Fatima Bergendahl och fortsätter:

– Som lärare måste man göra eleverna medvetna om vilken värdegrund vi har, vi har till exempel likabehandlingsplan och ska undervisa om mänskliga rättigheter. Och det är romerna inkluderade i. Man måste också lyfta det positiva som sker med romerna, inte minst då skolfrågorna. 

Av enkätundersökningen som Sisuradion gjorde, då man intervjuade närmare 300 historielärare, framkom att ungefär 15 procent inte undervisar om nationella minoriteter.

– Det låter illa, samtidigt förstår jag lärarna. Det är stora kunskapskrav, men man måste tänka på att saker måste prioriteras. Man kan också använda ämnesöverskridande undervisning och samarbeta. För man måste verkligen lyfta romerna! säger Fatima Bergendahl.

Fatima är inte bara gymnasielärare, hon är även mamma till fyra döttrar. 

Vad vill du förmedla till dina döttrar vad gäller deras kulturella, språkliga och historiska arv?

– De ska inte skämmas över att vara romer, över att de är både romer och svenskar, utan de ska vara stolta! 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".