Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(5:38 min)
Planerna på ny station i Värö klarnar
Publicerat fredag 28 april kl 11.02
Ann-Charlotte Stenkil och Dag Hultefors står framför ett öresundståg på en tågstation.
Ann-Charlotte Stenkil (M) och Dag Hultefors (M). Foto: Lars Salomonsson/Sveriges Radio.

Så tänker politikerna om en ny tågstation i Värö.

I februari i år skrev Region Halland, Varbergs kommun och Trafikverket ett tilläggsavtal för Varbergstunneln som också innehöll en skrivning om en ny station i Värö.

Som en del i det fortsatta arbetet har Region Halland och Varbergs kommun tecknat en så kallad avsiktsförklaring för ny tågstation i Väröbacka.

Läs mer: Värö station kan vara klar inom tio år

Den lägger grunden för en fortsatt gemensam planering och förberedelser där tanken är att den nya stationen ska börja trafikeras år 2026.

– Det betyder jättemycket, för Varberg växer och Väröhalvön är en attraktiv plats och ett strategiskt läge, säger Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande i Varbergs kommun. 

Och att arbetet med att få till en station i Värö påbörjas redan nu är viktigt, enligt Ann-Charlotte Stenkil.

– Vad som är väldigt viktigt och som jag är glad för är att detta arbetet pågår parallellt med det andra arbetet. Det kommer inte bli någon station innan dubbelspåret i Varberg är klart, och det har även att göra med Västlänken. Därför är det viktigt att vi påbörjar arbetet direkt. 

Det är för tillfället väldigt trångt på Västkustbanan, och därför kan inte en station i Värö stå klar förrän tidigast 2026.

– Vi jobbar på att få en ökad kapacitet på Västkustbanan. Därför ska vi försöka starta ett nytt regionaltågssystem som ska trafikera sträckan Varberg - Göteborg, säger Dag Hultefors (M), ordförande regionstyrelsens tillväxtutskott Region Halland.

Kan något från Varbergs håll stoppa eller fördröja arbetet? 

– Vi har önskat och pratat om detta länge. Och i och med avsiktsförklaringen har vi bestämt oss för att det är detta vi ska göra. Självklart finns det utmaningar under resans gång, men det får vi lösa! säger Ann-Charlotte Stenkil. 

Kan ekonomin ställa till det? 

– Det är klart att trängseln när det gäller infrastruktursatsningar är väldigt stor överhuvudtaget, och detta innebär en del kostnader. Men det känns tryggt att vi har en tredje part med oss i arbetet, och det är Trafikverket. Men vi kommer fortsätta behöva slåss för att få pengar till att göra detta, säger Dag Hultefors. 

Men först måste både Region Halland och Varbergs kommun fatta ett politiskt beslut i frågan. Varbergs kommun har redan sagt ja till avsiktsförklaringen, men Region Halland tar beslut den 3 maj. Detta innebär också att Trafikverket kan starta sin del av planeringen på sträckan mellan Varberg och Göteborg.

– Sen måste vi komma fram till finansieringen, och vem som ska göra vad för att komma vidare i processen. Det handlar om detaljplanering, säger Dag Hultefors.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".