Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(1:16 min)
Första synliga tecknen på tunnelbygget
Publicerat lördag 29 april kl 13.22
Borrmaskinen som borrar horisontellt in under järnvägsspåren.
1 av 2
Borrmaskinen som borrar horisontellt in under järnvägsspåren. Foto: Johan Davidsson/P4 Halland
Det var en bild på Varbergs station från mitten av 1800-talet som gjorde att de som planerar tunnelbygget ville göra en provborrning under spåren. Anledningen är den stenlagda kanten vid vattenbrynet som idag antagligen ligger under spåren och kan vara ett problem när det ska dras spill- och dagvattenledningar.
2 av 2
Det var en bild på Varbergs station från mitten av 1800-talet som gjorde att de som planerar tunnelbygget ville göra en provborrning under spåren. Anledningen är den stenlagda kanten vid vattenbrynet som idag antagligen ligger under spåren och kan vara ett problem när det ska dras spill- och dagvattenledningar. Foto: Johan Davidsson/Sveriges Radio.

Nu börjar det märkas kring stationen i Varberg att det stora tunnelbygget snart ska börja. I helgen provborras det under de befintliga spåren.

Det var en bild på Varbergs station från mitten av 1800-talet som gjorde att de som planerar tunnelbygget ville göra en provborrning under spåren.

Anledningen är den stenlagda kanten där vattenbrynet var på 1800-talet som idag antagligen ligger under spåren och kan vara ett problem när det ska dras spill- och dagvattenledningar. Därför var det lite spänning i luften när provborrningarna satte igång idag.

På parkeringen vid stationen står en borrmaskin som borrar horisontellt ut under spåren och vid perrongen går en man med ett slags ekolod och mäter. Per Witzell är delprojektledare för ledningsomläggningar och han säger att de har hittat området där stenarna ligger.

– Vi har inte vetat var det har legat och inte vetat omfattningen av grusmaterialet, men vi har kommit igenom och det känns riktigt bra faktiskt, säger han.

Det kunde ha varit mycket värre. Det kunde ha varit stopp helt enkelt.

Om det hade varit stopp - vad hade det inneburit?

– Då hade vi varit tvungna att göra en konventionell schakt och då hade det dragit med sig problem som att ställa om tågtrafik, säger Per Witzell till P4 Halland.

Det var en bild på Varbergs station från mitten av 1800-talet som gjorde att de som planerar tunnelbygget ville göra en provborrning under spåren.

Anledningen är den stenlagda kanten där vattenbrynet var på 1800-talet som idag antagligen ligger under spåren och kan vara ett problem när det ska dras spill- och dagvattenledningar.

Förberedelserna inför byggstarten har pågått i många år. Arbetet som pågår under lördagen är inte något byggarbete, men väldigt nära att praktiskt faktiskt jobba med själva projektet på plats.

Stephan Larsson är delprojektledare för järnvägen när det gäller Varbergstunneln och han har en skön känsla idag.

– Det känns väldigt bra. Vi har hållit på i så många år nu och fortfarande "bygger vi projektet i papper". Det är påtagligt att nu är vi verkligen här, säger han.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".