Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:04 min)
Synskadad känner sig inte välkommen på McDonalds
Publicerat måndag 5 juni kl 05.00
Niklas Mattsson står med sin vita käpp utanför en av McDonalds restauranger. Foto: Sveriges Radio
Den nya tekniken gör att Niklas Mattsson inte känner sig välkommen på McDonalds längre. Foto: Sveriges Radio

De nya pekskärmarna för beställningar på McDonalds är omöjliga för många synskadade att använda.

Efter ett besök på en av McDonalds restauranger nyligen känner sig gravt synskadade Niklas Mattsson från Kungsbacka inte längre välkommen. De nya så kallade beställningskioskerna är omöjliga för honom att använda då de saknar ljud. Tekniken gör att gravt synskadade Niklas Mattsson i Kungsbacka känner sig exkluderad.

Han är inte ensam, inte heller är McDonalds ensam med tekniken och Synskadades Riksförbund jobbar för förändring.

P4 Halland besökte en av restaurangerna tillsammans med Niklas Mattsson.

– Är det här uppe skärmen är alltså? Det finns inget som sticker ut, den är alldeles slät.

Två pelare med pekskärmar, så kallade beställningskiosker möter gäster precis innanför dörrarna här på McDonalds. Vid dem här beställer man det man vill ha genom att trycka på bilder på skärmen, liksom på en surfplatta eller telefon.

Ser du någonting av det?

– I princip inte. Jag ser ju att det är bilder, men jag ser inte alls vad det är på bilderna, säger Niklas Mattsson.

Säger den något? Ska vi lyssna?

– Inte vad jag hör.

McDonalds är inte enda stället som använder pekskärmar som är omöjliga för synskadade att använda, skärmarna blir allt vanligare. Och synskadades Riksförbund jobbar mot företagen för att tekniken ska anpassas till synskadade. Niklas Mattsson som är gravt synskadad är aktiv inom förbundet och berättar att tillgänglighetsfrågan ofta kommer upp.

När man inte kan hantera systemet som kunder förväntas att använda så för det första blir man annorlunda och ibland kan man också känna sig lite utpekad.

Enligt McDonalds är det här första gången kritiken kommer dem till känna och hänvisar till den traditionella kassan med bemannad personal som finns kvar.

– Kioskerna är nya för oss, det pågår en teknisk utveckling hela tiden och man kan även beställa i kassan om man så vill, säger Henrik Nerell som är presschef på svenska McDonalds och berättar att de vill att alla ska känna sig välkomna och också jobbar för det.

– När vi bygger och bygger om restauranger så följer vi de rekommendationer och lagar och regler som gäller för att säkerställa att restaurangerna är anpassade till alla gäster med särskilda behov.

Men att kioskerna står där de står och dessutom saknar ljud gör att Niklas Mattsson känner sig exkluderad.

– Som synskadad känner man sig inte riktigt välkommen, kan jag säga. Sen kan man säkert gå fram och beställa. Men avsikten när de står precis innanför dörren är ju stanna här och beställ, säger han.

Vad skulle du behöva här då?

– Jag skulle behöva ljud i, precis som i en mobiltelefon. Att om man drar fingret över skärmen så skulle den säga vad det är jag pekar på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".