Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
PT Andreas Holm
2 av 2
Andreas Holm, Personlig tränare Foto: Niklas Folkeson/Sveriges Radio.
Lyssna
(2:45 min)
Lyssna
(2:45 min)
PT Andreas Holm krossar träningsmyter
Publicerat fredag 4 augusti kl 10.30
Publicerat fredag 4 augusti kl 10.30
1 av 2
PT Andreas Holm
2 av 2
Andreas Holm, Personlig tränare Foto: Niklas Folkeson/Sveriges Radio.

Det finns många myter kring träning och Andreas Holm, PT från Halmstad, har koll på vilka som är sanna och vilka som inte stämmer.

Myt: Man måste träna innan frukost om man vill gå ner i vikt.

Han berättar att han själv tycker om att styrketräna och gå promenader på fastande mage. Andra tycker om att äta en lättare måltid och vissa personer föredrar en enkel kopp kaffe. Andreas menar att det viktiga är att träningen faktiskt blir av.

Myt: Konditionsträning är det bästa om man vill gå ner i vikt.

Denna myt slår Andreas delvis hål på. Han menar att man absolut bränner kalorier genom konditionsträning, men att det är viktigare att inte tappa muskelmassa.

Med jojobantning menar han att man går ner i muskler och upp i fett om vartannat och hamnar i en dålig spiral.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".