Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:52 min)
Så kommer nya stationen i Varberg se ut
Publicerat fredag 13 oktober kl 14.40
Karin Sjödin, landskapsarkitekt Varbergs kommun och Hans Waldén, projektägare, Jernhusen på perrongen vid Varbergs tågstation med tågspår i förgund och bakgrund.
Karin Sjödin, landskapsarkitekt, Varbergs kommun och Hans Waldén, projektägare, Jernhusen. Foto: Casper Sewerin/Sveriges Radio

En ny station planeras att byggas 2019 i Varberg, med ett nytt stationsområde i anknytning till tunnelbygge och dubbelspår.

Det nya dubbelspåret kommer vara 7,5 kilometer långt mellan Varberg och Hamra, varav 3,1 kilometer i tunnel under centrala Varberg, med nedsänkta plattformar vid den nya stationen i Varberg och en ny godsbangård.

Genom att bygga ut spåren så ska tågen gå oftare och det ska bli enklare att arbetspendla och transportera gods enligt Trafikverket.

Hans Waldén på Jernhusen är projektägare och har en vision om hur projektet kommer gestalta sig.

– Visionen är att få till en mötesplats för resenärer och Varbergsborna och framför allt bidra till ett ökat resande. 

Karin Sjödin, landskapsarkitekt från Varbergs kommun, har vissa krav på stationen och dess område.

– Vi tänker att det ska bli en väldigt integrerad station i staden och det ska bli en väldigt fin mötespunkt och attraktiv bytespunkt. I gestaltningsprogrammet finns en grönskande slänt upp mot staden vid perrongen och vi vill att det ska finnas tydliga siktstråk mot havet.

– Man ska även få reda på hur man ska röra sig för att ta sig till t.ex. torget i staden. De material som används i bygget ska ha en anknytning till typiska värden för just Varberg som sten och grönska. Ledorden är levande hav och grönskande sten.

Hans Waldén fortsätter att beskriva hur det kommer se ut.

– Längre fram i från den perrong vi står på nu kommer dubbelspåret att byggas och gå ner i en tunnel och ovanför den tunneln kommer den nya stationen att byggas med uppkoppling till perrongerna.

Det är även viktigt att ha stationen ska vara tillgänglig för alla.

– Vi har på Jernhusen en specialistkunskap när det gäller tillgänglighet och vi talar om för arkitekterna att de skall ha med krav på tillgänglighet för rörelsehindrade, synsvaga i planerna, säger Hans Waldén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".