Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Småbåtshamnen ligger nära vattenintaget i Lygnern. Foto: Sveriges Radio
Swerock planerar en bergtäkt nära Kungsbackas vattentäkt Lygnern. Foto: Sveriges Radio.
Lyssna
(5:17 min)
Lyssna
(5:17 min)
Planer på bergtäkt vid Lygnern – igen
Publicerat tisdag 14 november kl 15.20
Publicerat tisdag 14 november kl 15.20
Småbåtshamnen ligger nära vattenintaget i Lygnern. Foto: Sveriges Radio
Swerock planerar en bergtäkt nära Kungsbackas vattentäkt Lygnern. Foto: Sveriges Radio.

Swerock vill ta ut 150 000 ton bergmaterial från Kammarberget vid Lygnern. Tre tidigare försök har misslyckats.

Planerna gäller en bergtäkt i Kammarberget, som ligger öster om Kungsbackas vattentäkt Lygnern. Där vill företaget göra ett maximalt uttag på 150 000 ton bergmaterial per år.

– Idag kör vi in bergmaterial till Kungsbacka, vi har ingen egen täkt. Det är ingen hållbar lösning på sikt, att köra så mycket på vägarna. Därför känner vi att vi vill öppna en täkt i Kungsbacka, säger Jörgen Johansson som är regionschef för Swerock i väst.

Men det är inte första gången som en bergtäkt i Kammarberget är uppe för diskussion. Det här blir fjärde gången som Kammarberget är föremål för bergtäktsansökan. Både 1997, 2008 och 2012 blev det nej, men då var det sand- och grusföretaget Jehander som drev frågan.

Men nu har Jehander sålt sina anläggningar i Västsverige till Swerock som nu har valt damma av projektet om en bergtäkt i Kammarberget igen. 

Det här är den bästa platsen för verksamheten.

2012 var majoriteten i kommunstyrelsen i Kungsbacka positiva till den tänkta bergtäkten. Men många fastighetsägare protesterade, och menade att bergtäkten skulle leda till att Tostaredsvägen skulle bli genomfartsled för tunga lastbilar, med kraftigt ökat buller och risk för olyckor. Miljövänner vände sig mot att bergtäkten skulle ligga nära både vattentäkt och skyddsvärda områden.

Jörgen Johansson menar tvärt om att det skulle finnas en miljömässig vinst med att bygga bergtäkten i Kungsbacka, eftersom de då slipper köra så långa sträckor för att försörja marknaden med bergmaterial.

– Både Kungsbacka, Varberg och Göteborg växer, och man har stora planer för nya vägar, bostadsområden och byggnader. Så behovet är jättestort, säger Jörgen Johansson.

Under tisdagseftermiddagen hålls ett möte om planerna.

Relaterat
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".