Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många elever lider av dyslexi

Publicerat fredag 17 maj 2002 kl 08.08
Lärarnas kunskap om dyslexi är dålig i Halmstad. Det visar en rapport som Pedagogiskt resurscentrum gjort. Även om det blivit bättre på senare år så tycker Birgitta Lundqvist som är rektor på Pedagogiskt resurscentrum att skolorna måste börja arbeta mer systematiskt för att upptäcka elever som har läs och skrivsvårigheter för att på så sätt kunna hjälpa eleverna.
På pedagogiskt resurscentrum i halmstad har man sen 1996 jobbat med att få fram kunskap om dyslexi och att hjälpa elever som har problem med skriv och lässvårigheter. Och eftersom 5 till 8 procent av befolkningen har dyslexi förstår man hur viktigt det är att problemet tas på allvar och att kunskapen om handikappet sprids. I dag finns det elever som går ut grundskolan utan att kunna läsa och skriva. Och för dom innebär det avsevärt minskade chanser att klara sig ute i arbetslivet. Men det behöver inte vara så. I bland annat Danmark har man genomfört projekt och satt in resurser tidigt för att hjälpa elever som har läs och skrivsvårigheter. Resultatet därifrån visar att bara två procent av eleverna behöver fortsatt specialundervisning, i vanliga fall är den siffran tolv procent. Och till hösten ska ett liknande projekt genomföras i Halmstad kommun. Birthe Holmqvist jobbar som logoped på pedagogiskt resurscentrum och hon tror att det är en bra investering för kommunen...
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.