Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringskassan höll stängt och kritiseras

Publicerat tisdag 18 oktober 2005 kl 13.02

Det var fel av Försäkringskassan att stänga kontoren för besökare för en dag. Det tycker Justieombudsmannen som nu inlett en granskning.

Försäkringskassan höll stängt fredagen den 30 september för såväl  besökare som telefonsamtal med anledning av en omfattande ombyggnad av sitt datasystem. Det undgick inte justitieombudsmannen, som ska övervaka att offentlighetsprincipen och förvaltningslagen efterlevs. JO ringde försäkringskassans samtliga kontor i Halland, och möttes av en telefonsvarare. Det var nog för att JO på eget initiativ skulle inleda en granskning.

Förutom kravet att snabbt kunna lämna ut allmänna handlingar, står det i förvaltningslagen att en myndighet måste hålla öppet minst två timmar varje arbetsdag. Inom en månad vill JO att Försäkringskassan ska ge en närmare förklaring till det som hände..

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".