Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Butikers egna varumärken hot mot livsmedelsindustrin

Publicerat söndag 26 mars 2006 kl 10.36

Tusentals jobb har försvunnit från den svenska livsmedelsindustrin på bara ett par år som en följd av att de stora matgrossisterna vill sälja allt fler billiga varor under egna varumärken. Det menar livsmedelsfacket som på lördagen höll västsvensk konferens i Varberg.

Hallands ombudsman Sven-Uno Bengtsson säger att halländska företag som Sia-glass och Västkustfilé också har drabbats.

De stora kedjorna pressar ner vinsterna i branschen så att det kan äventyra investeringar och forskning. På sikt ett stort problem för svenska mattillverkare, menar Bengtsson.

För att försöka bromsa utvecklingen vill Livsmedelsfacket att maten ska vara bättre märkt så att kunderna lättare kan välja.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".