Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Marknadsföring har vänt trenden för Osbecksgymnasiet

Publicerat fredag 26 maj 2006 kl 07.54

Det positiva trendbrottet för Osbecksgymnasiet i Laholm gör att skolan vill satsa mer på marknadsföring via elever. Rektorn Bernt Karlsson är mycket nöjd med detta läsårets PR-kampanj, som två sistaårs-elever gjort på eget initiativ, och han vill gärna se en fortsättning.

I flera år har antalet Laholmselever som söker till Osbecksgymnasiet minskat och i fjol valde varannan niondeklassare ett gymnasium utanför kommunen. Men i år har Osbeck vänt trenden. Bland annat på grund av den PR-kampanj som två elever gjort som specialarbete, med information, lekar och reklamgåvor till kommunens alla nior.

Runt 57 procent sökte till Laholm i år och det är en viktig inhämtning med tanke på att varje förlorad elev innebär ett tapp på runt 100 000 kronor för kommunen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".