Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ridskola kritiseras för reklam till barn

Publicerat onsdag 5 juli 2006 kl 07.01

Det är fel att marknadsföra genom att spela på barns känslor. Det tycker Åsa Hagström, vars 11-åriga dotter nyligen fick ett känslosamt brev från Varbergs Ridskola i en reklamkampanj för att försöka locka tillbaka tidigare ridskoleelever.

-Vi tyckte att det var dåligt att det inte var adresserat till målsman, utan direkt till henne.

Brevet från ridskolan var alltså adresserat direkt till dottern och innehöll bilder av den häst flickan red på för fyra år sen och hästen uppmanade dottern att komma tillbaka till ridskolan.

-Hästen skrev ”Kommer du ihåg mig?” och ”Jag tänker på dig varje dag”, säger Åsa Hagström.

Brevet till Åsa Hagströms dotter ingick i en kampanj för att locka tillbaka tidigare ridskoleelever och vände sig också till vuxna personer.

Men enligt marknadsdomstolens praxis strider det mot god marknadsföringssed att skicka adresserad direktreklam till personer under 16 år.

Chefen för Varbergs Ridskola, Carina Svensson beklagar att ridskolans kampanj för att locka nya elever tagits illa upp. Marknadsföringen har bland annat bestått av brev adresserade direkt till minderåriga.

Hon känner inte till att det enligt Marknadsdomstolens praxis strider mot god marknadsföringssed att skicka adresserad direktreklam till personer under 16 år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".