Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumenter förlorar på fler stora matvarubutiker

Publicerat söndag 24 september 2006 kl 11.04

I längden förlorar konsumenterna på att ytterligare en matvarubutik etablerar sig i Halmstad. Det säger Hans Lövlund, regionchef på branschorganisationen Svensk Handel, med anledning av att Citygross med stor sannolikhet kommer att öppna matbutik på Stenalyckan.

På kort sikt tjänar konsumenterna på fler matbutiker i kommunen, många konkurrenter leder till priskrig och billigare mat.

Men på längre sikt drabbar den pressade situationen som dagligvaruhandeln lever under idag de mindre butikerna ute i kommunen.

De små butikerna har helt enkelt för dålig uthållighet när det gäller att klara av konkurrensen, och tvingas lägga ner, enligt Hans Lövlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".