Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Om humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning. Du som lyssnare får höra om forskning om människan...
Vetenskapsradion Forum har slutat sändas, men under våren kommer vissa äldre program att sändas i repris och de programmen visas även här.

Framtidens gymnasielärare

Publicerat måndag 15 maj 2006 kl 13.20
Nils Holgerssons underbara resa kan inspirera till ett nytt berättande i gymnasieskolan, menar Peter Gärdenfors.

P1 måndag 15 maj 13.20, repris tisdag 16 maj 00.35 och kortversion lördag 19 maj 15.35
Dataspel och Nils Holgersson är inspirationskällor för den nya pedagogiken, menar kognitionsforskare.

Diskussion om lärarrollen
En bra lärare måste kunna förklara samband, och lyfta fram mönster som eleverna behöver se för att verkligen förstå det de lär sig, säger kognitionsforskaren Peter Gärdenfors vid Lunds universitet.

Där har IT-baserade läromedel en stor potential, men i dag är det mesta undermåligt, anser han. Även om eleverna har tillgång till enorma kunskapsdatabaser, måste de också få vägledning till faktaflödet som de möts av.

Dessutom är de goda berättelserna undervärderade som pedagogiska hjälpmedel.

- Ett utmärkt exempel firar 100 års-jubileum i år, Nils Holgerssons underbara resa av Selma Lagerlöf, säger Peter Gärdenfors. Den gav naturligtvis inte heltäckande fakta, men en djupare förståelse av olika samband.

Och Ingrid Carlgren, professor i pedagogik, ser också att texter har fått ta alltför stor plats i dagens skola, men märker nu ett ökat intresse för att låta berättandet ta större plats igen. Men frågan är om eleverna ska få samma sorts upplevelser via spel också i skolan, som de annars får på fritiden, säger hon.

Dessutom ställs nya krav på framtidens lärare att mer aktivt delta i kunskapsprocesser som inte bara handlar om att vägleda till ämneskunskaper, utan också att lära eleverna argumentera, dra slutsatser och öva sin kritiska förmåga.

Förebilder eller nidbilder?

Gudrun Fagerström vid Linköpings universitet har studerat om lärarna beskrivs som förebilder och nidbilder i svenska ungdomsböcker, och hon blev överraskad över resultaten. Lärarna framställs mer positivt än hon hade trott.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".