Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bantningsföretaget Xtravaganza

"Klarar alla andra det så ska väl jag"

Publicerat lördag 23 april 2011 kl 07.44
1 av 8
Kristina Iversen Östh. Foto: Privat.
Tomas Andebjörn. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
2 av 8
Tomas Andebjörn. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
Jessica Petersson. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
3 av 8
Jessica Petersson. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
Jarl Torgersson. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
4 av 8
Jarl Torgersson. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
Mary Mikkelsen. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
5 av 8
Mary Mikkelsen. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
Per Sundström och Frank Angelini. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
6 av 8
Per Sundström och Frank Angelini. Foto: Sofia Boo/Sveriges Radio.
Foto: Malin Dahlberg/Sveriges Radio
7 av 8
Foto: Malin Dahlberg/Sveriges Radio
Xtravaganzas lågkalorisoppor, så kallade VLCD-produkter. Foto: Malin Dahlberg/Sveriges Radio.
8 av 8
Xtravaganzas lågkalorisoppor, så kallade VLCD-produkter. Foto: Malin Dahlberg/Sveriges Radio.

De säljer drömmen om ett smalare och lyckligare liv. Men priset kan bli högt.
Tveksamma medicinska råd har lett till brustna tarmar och akuta sjukhusbesök. Och franchisetagare står med kraschad privatekonomi.
Kaliber granskar stjärnskottet på den svenska bantningsmarknaden – Xtravaganza.

Bantningsindustrin slår rekord i Sverige. Det finns en djungel av olika företag och metoder att välja mellan. Den gamla tungviktaren viktväktarna har fått ge vika för koncept som lovar att du snabbt kan gå ner MYCKET i vikt.

Kaliber har granskat ett av Sveriges största bantningsföretag, Xtravaganza, som har en omsättning på över 140 miljoner kronor.

Xtravaganza lovar snabb och säker viktminskning och en lönsam verksamhet för småföretagare. Och visst finns det de som är nöjda, säkerligen en hel del, men i säsongens första Kaliber träffar vi de kunder som hamnat på akuten och de franchisetagare som inte fått sin del av den lönsamma kakan.

Hemma i köket hos Kristina Iversen Östh i villan utanför Borås står en sockerkaka framme på bordet och hon bjuder på kaffe.

För ett år sedan bestämde hon sig för att gå ner i vikt. Efter annonser som lovade att hon snabbt och säkert kunde bli av med sina extra kilon så satsade hon på det nya stjärnskottet inom bantningsbranschen – Xtravaganza.

 – Jag fick en tid att komma och prata med dem och det gjorde jag. Så gick de igenom lite vad hur det var upplagt och vad som förväntades då att man skulle göra. Och det var ju det här att det skulle vara soppdiet. Ja det tänkte jag att det kommer bli väldigt jobbigt, men eftersom det var mer viktigt nu för mig att försöka gå ner i vikt och få i gång det här så jag tänkte klarar alla andra det så ska väl jag klara det.

Kristina skulle alltså dricka Xtravaganzas lågkalorisoppor för att gå ner i vikt. Över 500 kronor i veckan kostade sopporna och dessutom betalade hon nästan 900 kronor i månaden för att vara medlem i ett så kallat Xtravaganza viktcenter, en sorts friskvårdsanläggning där Kristina skulle lära sig träna, tänka och äta rätt med hjälp av utbildade hälsocoacher. Det finns ett 30-tal sådana center runt om i landet. Och de drivs av franchisetagare.

I Umeå träffar jag en av dem.

Tomas Andebjörn var en av de första franchisetagarna som startade ett Xtravaganza viktcenter.

– Man är inspirerad av någonting nytt och det här var någonting väldigt nytt och någonting jag kände kändes rätt. De har ju sina egna kalkyler som de kommer med som ser skitbra ut. Det här var ett klockrent koncept och det här skulle folk köpa för det var det bästa som finns. Men sen har det ju som ett mynt, en baksida. Som jag själv har sett idag också.

Det är en torsdagskväll i mars och i Västerås konserthus ska stadens företagare prisas under den årliga Guldstänksgalan. Det är bubbel i glasen, kostymer och långa klänningar och mitt i vimlet finns grundarna och ägarna till Xtravaganza, Per Sundström och Frank Angelini.

Deras företag Xtravaganza är i år nominerat till Årets företagare i hemstaden Västerås.

 Varför är ni nominerade tror du?

 – Ja jag tror att vi har varit duktiga på att jobba hårt och ja det är svårt att säga varför.

 Hur framgångsrika är ni då?

 – Bra hahha.
– Jag tycker själv att vi är framgångsrika.

Sedan de två kiropraktorerna Per Sundström och Frank Angelini startade Xtravaganza i början av 2000-talet så har koncernen minst sagt blomstrat. Från ett par miljoner i omsättning till över 140 miljoner.

Förra året utnämndes Xtravaganza till ett av de snabbast växande företagen i Sverige av Dagens industri.

 En succé med andra ord.

– Sen har vi ju bra hjälp av alla våra fantastiska franchisetagare. De gör ju mycket av jobbet också. (FA)

 Varför blev det Xtravaganza då?

 – Vi har ju jobbat som kiropraktorer och såg att det fanns ett behov. Att människor behöver hjälp helt enkelt med träning och kost och det här. (PS)
– Så det var egentligen grogrunden för Xtravaganza . Vi såg ett behov och sen blev det Xtravaganza. (FA)

Xtravaganza lovar snabb och säker viktnedgång. Men för att gå ner snabbt måste du äta företagets lågkalorisoppor, så kallade VLCD-produkter, där VLCD står för very low calorie diet. Alltså soppor med ett extremt lågt kaloriinehåll.

Vi är tillbaka i villan utanför Borås, hemma hos Kristina Iversen Öst. Hon var tveksam till sopporna, men bestämde sig för att göra det ändå.

– Det fungerade och det var så  många som gått på dieter i 8-9 månader på de här soppdieterna. Tre veckor ska man väl ändå klara av det så att det fick bli så.

Två och en halv vecka åt Kristina lågkalorisopporna innan hennes man en natt vaknar av att hon låter konstigt. Han ser Kristina, okontaktbar och i kramper som ligger och slår sig med ena armen mot bröstet samtidigt som bubblande saliv rinner ur mungipan.

Kristina körs i ambulans till Borås lasarett. Där krampar hon ännu en gång.  Läkarna konstaterar att hon är vattenförgiftad.

– Det är klart man blir chockad för det kunde jag aldrig drömma om att det skulle gå så här att man är medvetslös och inte vet vad som händer. Det var ju en skräckupplevelse för min man för han var ju helt övertygad om att jag höll på att dö.

Under sin soppdiet hos Xtravaganza skulle Kristina dricka 3-5 liter vatten om dagen.

 – Jag hade ju stora flaskor ståendes i kylskåpet bara för att jag skulle hålla reda på hur mycket jag drack och det var svårt att få i sig så mycket. Eftersom man då tror att de kan det här så trodde jag på vad de sa och fortsatte.

Några veckor innan Kristina insjuknar så körs en annan kvinna in med ambulans, denna gång till Varbergs lasarett. Hon är medvetslös och krampar. Hon heter Mary Mikkelsen och har gått på Xtravaganzas soppdiet i 10 dagar.

 – Den där angst. Den sitter i än.

 Du känner rädsla?

 – Ja o ja.. usch.

 Mary är vattenförgiftad, precis som Kristina.

Hon svimmade på en av Xtravaganzas anläggningar och fick köras i ambulans till sjukhuset.

Även Mary hade druckit upp till fem liter vatten om dagen. Hon följde råden i Xtravaganzas kundhandbok säger hon. Precis som Kristina Iversen Östh gjorde.

 Ur Xtravaganzas kundhandbok:

För att må bra när du äter XTra VLCD helfart, den snabba vägen, drick minst tre upp till fem liter vatten per dag. Tycker du det är ovant att dricka mycket vatten kan du prova följande tips. Tänk på att det är i dina tankar problemen finns, inte i verkligheter. Avdramatisera mängden.

Kaliber har tagit del av läkarintyg och journaler för både Mary Mikkelsen och Kristina Iversen Öst och både Marys och Kristinas läkare konstaterar att de blivit vattenförgiftade på grund av att de druckit för mycket vatten i kombination med Xtravaganzas soppdiet.

Jarl Torgersson är regionläkare i Västra Götaland och har forskat mycket på fetma och bantning med VLCD-produkter på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Han förstår inte varför Xtravaganza rekommenderar sina kunder att dricka fem liter vatten om dagen.

– Det finns ingen rekommendation om 5 liter vatten om dagen. Man brukar säga 2-2,5 liter. Att komma till sjukhus med så låga natriumnivåer och i det här skicket som de här patienterna gör är i sig allvarligt och sen om man behandlar lågt hyponatremi fel så kan det bli väldigt allvarliga konsekvenser med hjärnskador. Så det är inget att leka med.

Att banta med den typ av lågkalorisoppor som Xtravaganza säljer är inte helt riskfritt. Företag som säljer dem måste ha tillstånd från Livsmedelsverket och påsarna som pulvret till sopporna ligger i måste märkas med informationen att du inte bör äta produkterna längre tid än tre veckor utan medicinsk rådgivning.

Någon sådan märkning fanns inte på Xtravaganzas soppor när Jessica Petersson utanför Norrköping gick med i Xtravaganza för några år sedan. Nästan fyra månader åt Jessica enbart Xtravaganzas lågkalorisoppor. 20 kilo gick hon ner. Men hon fick betala ett högt pris.

Jessica som inte fyllt 30 än visar mig den stomipåse hon har på den ärriga magen.

Det var när hon skulle börja äta mat igen hon fick problem. Xtravaganza rådde henne att äta hela linfrön på frukostgröten säger hon. Men fröna stoppade upp Jessicas tarmar, så mycket att hon hamnade på operationsbordet.

– Det hade stoppats upp så att hela tjocktarmen sprack så hela min buk var full av avföring och linfrön och allt det.

 Men vad sa läkaren? Hur allvarligt var det?

 – Ja det var ju det värsta han hade sett. Det var ju som cement i tarmarna. De fick ju använda tio liter varm koksaltlösning bara för att få bort det mest av förstoppningen som var.

Och det finns fler som i jakten på den smala lyckan blivit sjuka.

I november samma år som Jessica Peterssons tjocktarm spricker får Västerås kommun in en anmälan från en Xtravaganzakund som skriver att hon blivit sjuk när hon druckit deras lågkalorisoppor i mer än tre veckor. Två bekanta till henne har blivit så dåliga att de fått läggas in på sjukhus.

Västerås miljö- och konsumentnämnd gör därför ett oanmält besök på Xtravaganzas huvudkontor i Västerås och konstaterar då att rätt information inte finns på företagets soppor.

Västerås kommun hotar med saluförbud om Xtravaganza inte genast märker sopporna rätt. Något som Xtravaganza då gör.

Vi ber Petra Bergkvist, statsinspektör på Livsmedelverket förklara varför det är så viktigt att inte leva på lågkalorisoppor längre än tre veckor:

– Det är ju en belastning på kroppen att äta de här produkterna som innehåller begränsat med energi och lite mindre fibrer än kroppen mår bra av och överhuvudtaget att det är mindre tuggmotstånd i dem. Så att som vi säger i reglerna så tre veckor kan jag tänka mig är en vettig gräns. Sen behöver man komma tillbaka till vanlig mat också.

Men Kalibers granskning visar att många kunder fortfarande går på soppdiet under långa perioder.

De kunder vi talat med säger att de fått rådet att gå på sopporna så länge de själva ville och mådde bra. Kaliber har även fått ta del av internt informationsmaterial där kunder med mer än 20 kilos övervikt rekommenderas att äta soppor i upp till 9 veckor.

På Xtravaganzas sida på Facebook och bland företagets bloggare används begreppet helfart flitigt – helfart som betyder att bara äta Xtravaganzas lågkalorisoppor.

Den 19 de mars nådde jag min MÅLVIKT, hade då gått ner 38,4 kg på 5 mån & 1 vecka. Men jag vill tappa ca 7-8 kg till så helfarten fortsätter :-)

Har gått ner 20,5 kg på 10 veckor ( helfart) =)....är snart i mål..så ni som tycker det är tungt...det blir lättare och lättare...

Jag är inne på femte veckan helfart och måste säga att jag jag har en superjobbig vecka.

I början åt jag av alla, men de sista 3 (av 15) veckorna åt jag nästan bara svamp och chokladen.")=

Fetmaforskaren Jarl Torgersson igen. Han tycker inte att man ska rekommendera kunder att gå längre perioder än tre veckor på VLCD.

– Den vetenskapliga dokumentationen för långtidsanvänding av detta är ju inte så stor. Om man talar om för sina kunder, skit rekommendationerna ta det här lite längre då frestar man ju folk. Och då vet man något som inte Livsmedelsverket vet och det tror jag inte man gör.

Men det finns ett kryphål: så länge rätt märkning finns på soppåsarna gör inte Xtravaganza något olagligt om de uppmuntrar kunder att gå längre än rekommenderad tid på sopporna. Petra Bergkvist på Livsmedelsverket igen.

– Ja rent etiskt kan man ju inte göra det naturligtvis eftersom det nu finns ett uttalat lagmässigt krav att skriva på förpackningen att man inte ska äta det här längre tid än tre veckor så finns det ju inget skäl att rekommendera att man ska äta dem längre. Men som tjänsteman på den här myndigheten så har ju inte något inflytande på vad man säger i de här bantningsklubbarna.

I internt informationsmaterial som Kaliber tagit del av så utlovas 95% lyckade resultat bland kunder som gått programmen. Och i sina annonser hävdar Xtravaganza att de har 100 000 nöjda kunder som nått sin vikt och behållit den.

Men det finns inga vetenskapliga belägg för att Xtravaganzas program är effektivt. Det säger professor Jerzy Leppert som är affischnamnet för Xtravaganzas så kallade expertcenter.

– Det finns ingen forskning alls på det här programmet. Det är ingenting man kan kalla för vetenskap.

Jerzy Leppert är professor i allmänmedicin vid Uppsala universitet och en av två läkare som ingår i det expertcenter som Xtravaganza har. Ett expertcenter som både franchisetagare och kunder vi talat med trott vara den medicinska expertisen bakom Xtravaganzas bantningsprogram.

Läkare nummer två, en kirurg, vill inte ställa upp på en bandad intervju. Men både han och Jerzy Leppert säger att de inte varit med och tagit fram Xtravaganzas bantningsprogram med lågkalorisoppor.

Ingen av läkarna säger sig vara expert på VLCD-produkter.

– Nej nej. Det är jag definitivt inte. (Jerzy Leppert)

Kaliber har träffat tre kvinnor som blivit allvarligt sjuka när de bantat med Xtravaganza, men det finns fler kunder som är missnöjda med företaget.

Såväl Allmänna reklamationsnämnden som Konsumentverket har fått in klagomål. Konsumentverket har sedan 2009 fått in ett femtiotal klagomål om Xtravaganza från kommunernas konsumentrådgivare.

För att få veta mer om vad klagomålen handlar om har Kaliber kontaktat det trettiotal kommuner där Xtravaganza har sina viktcenter.

Det handlar om människor som blivit sjuka av lågkalorisopporna, om kunder som inte fått avbryta sina medlemskap trots exempelvis hjärtproblem. Och kunder som inte tycker Xtravaganza har levt upp till det de lovat.

Vi träffar ägarna till Xtravaganza, Per Sundström och Frank Angelini.

Nu på Xtravaganzas regionkontor i Göteborg.

– Vi har haft över 100 000 kunder. Vi har haft några få som har kontaktat oss och frågat oss om våra produkter skulle kunna vara orsak till deras åkommor då. Men det har visat sig att det inte varit det utan att det var andra orsaker.

Vad var det för orsaker då?

– Nej det var väl naturliga orsaker till att man mådde dåligt. Ja menar alla kan ju bli snuviga å…

– Ja eller dåliga över huvud taget. Men sen ska man ju veta det att många människor som har övervikt har ju olika åkommor.

Per Sundström och Frank Angelini vill först inte kännas vid rekommendationen om fem liter vatten om dagen utan talar om rikliga mängder.

– Det Livsmedelsverket sa förut var att man skulle dricka rikligt med vatten om man äter VLCD och det är ju det vi haft i vårt material också.

Men det står ju faktiskt att man ska dricka mellan 3,5 och 5 liter vatten. Varför just den här mängden, det står ju inte rikligt.

– Nej det står upp till fem liter.

Mellan 3,5 till 5 liter.

– Ja precis.

För vi har pratat med en läkare i Göteborg som forskat mycket på VLCD och han säger att det här är orimliga mängder vatten.

– Det måste ju stå för honom.

När det gäller Jessica Peterssons förstoppning så säger de att de inte kan ta ansvar för om hon köper linfrön från en vanlig matvaruaffär och lägger på frukostgröten.

– Då skulle vi ju ha ett ansvar om de går till McDonalds och äter också. Jag menar McDonalds eller Estrellachips. Sådant som gör dem överviktiga. Vi har ju svårt att lägga aspekter i vad människor gör på sin fritid. Vi försöker berätta för dem vad som är nyttig mat och vad som är bra att äta och så vidare. Det är viktigt för oss. (FA)

– Lite tips och råd. (PS)

Några säkra siffror på hur många kunder som lyckas finns inte säger Per Sundström och Frank Angelini. Det är en uppskattning.

Och om kunder och franchisetagare uppfattat läkarna i expertcentret som medicinsk kompetens som står bakom bantningsprogrammen, så är det en missuppfattning.

– Då ska vi ändra det. Det ska man inte behöva tro och det tror jag inte är viktigt för våra kunder heller.

Vi är tillbaka i Umeå, hos Xtravaganzas franchisetagare Tomas Andebjörn. Han visar mig det viktcenter han säger sig ha satsat över 800 000 kronor i.

Det är inget vanligt gym. Gröna träningsmaskiner, mindre rum avsedda för vad Xtravaganza kallar mental träning och konferensrum för gruppträffar. Stilren inredning specialtillverkad för Xtravaganza.

Små postitlappar i olika färger fastklistrade på inredning och träningsmaskiner markerar vilka kreditföretag som äger vad.  För till skillnad från Xtravaganzas ägare Per Sundström och Frank Angelini så blev det ingen framgångssaga för Tomas Andebjörn.

Efter fyra år av långa arbetsdagar och många sömnlösa nätter blev det i stället konkurs.

– Jag kände att beslutet var helt rätt. Och det hade de nog inte väntat sig att jag skulle sätta ner foten och säga att nu får det vara bra. De ville att jag skulle fortsätta ett tag till, men det sa jag att det gör jag inte. Jag hade våndats tillräckligt länge.

Xtravaganza är medlemmar i Svenska franchiseföreningen, då ska man driva så kallad etisk franchising där båda parter har möjlighet att tjäna pengar.

Men det är inte bara i Umeå som Xtravaganzas viktcenter gått dåligt.

Kaliber har tittat på årsredovisningar för de viktcenter som fanns i början av året och som varit med tillräckligt länge för att lämna in en årsredovisning för 2009. 17 av 23 gick då back. De årsredovisningar som kommit in för 2010 visar att det ser fortsatt mörkt ut och två viktcenter har nyligen gått i konkurs.

Vi har varit i kontakt med ett tiotal av Xtravaganzas franchisetagare, både som driver viktcenter i dag och de som gett upp sina bolag med stora förluster.

Franchisetagarna som har förlorat hundratusentals kronor har skrivit på sekretessavtal och är rädda att bli stämda av Xtravaganza för att de pratar med oss. Ingen, förutom Tomas Andebjörn vill ställa upp med sin röst i radio.

Därför har vi låtit andra personer läsa in en del av det dom sagt till oss

Ja det var ju att man skulle göra en halv miljon i vinst från år ett. Enligt de första budgetprognoserna jag fick se.

Man tycker de skor sig på oss. Så känns det.

Det talades bara om hur fantastisk jag och konceptet var. Jag fick sen en glädjebudget.

Det heter att det ska vara win-win men det är inget det har varit någon gång.

Franchisetagarna säger att Xtravaganza visade kalkyler som lovade stora vinster snabbt, dokument vi fått ta del av, men där siffrorna inte stämde.

Lön de skulle kunna plocka ut direkt, men där det inte gått.

Marknadsföring för flera hundra tusen som skulle locka kunder, men där kunderna ändå inte blev tillräckligt många och leasingkostnader på träningsutrusning och exklusiv inredning som slukade intäkterna.

Och i flera fall har Xtravaganza köpt ut franchisetagare som drivit konkursmässiga viktcenter och sedan sålt vidare dem.

På ett kontor i centrala Stockholm träffar jag Robert Dimmlich som är vd för en intresseorganisation för franchisetagare, Franchisetagarnas riksorganisation.

Han säger att det här inte är ett schysst franchisesystem.

– När man tittar på en kedja där det är flera handlare det går dåligt för så utesluter jag att det är personerna det handlar om därför att jag kan spåra en systematik och säga att de är inte en enskild person som har gjort fel utan det är något systematiskt fel. Generellt sett så skulle jag vilja säga att det inte finns den grunden som franchisegivaren från början förespeglat.

Tomas Andebjörn fortsätter att visa mig runt på sitt konkursade viktcenter.

Ett av rummen kallar han butiken, här finns en kassaapparat och längs med ena väggen hundratals med påsar av Xtravaganzas låkalorisoppor i ett tiotal olika smaker staplade på hyllor.

Trots att lågkalorisopporna enligt ägarna ska vara en liten del av verksamheten så säger franchisetagare vi pratat med att kunderna uppmuntrades att äta soppor, även längre tid än tre veckor.

– Det är ett jätte stort fokus runt det här. Det är det här de gör pengar på helt enkelt.

Men det är väl tre veckor man ska gå på dem eller?

– Ja precis, men ofta var det att de gick längre på dem också. Det tyckte ju de var helt ok.

Vilka de?

– Ja Xtravaganza. Ju mer vi säljer ju bättre är det ju.

Och lågkalorisoppor har franchisetagarna sålt för miljoner varje år, men några pengar blev det aldrig säger de franchisetagare vi pratat med. Så var hamnar då vinsterna?

Hos Livsmedelsverket får vi veta att det inte är Xtravaganza som står på tillståndet för sina lågkalorisoppor, utan ett företag som heter Ribosom – ett bolag som omsätter över 60 miljoner kronor.

Och när vi tittar på vilka som äger Ribosom så är det namn vi känner igen.

Per Sundström och Frank Angelini. Alltså de som också äger Xtravaganza.

Ribosom är alltså ett bolag som bara importerar och sedan säljer vidare sopporna till Xtravaganza, som i sin tur säljer dem till franchisetagarna.

Och det går bra för Ribosom. Företaget köpte 2009 in varor för 30 miljoner kronor och sålde dem för det dubbla.

Och Per Sundström och Frank Angelini har fler bolag. Två lönsamma fastighetsbolag som tillsammans gick med över 40 miljoner kronor i vinst första året. Största delen av vinsterna kommer från vad som i årsredovisningarna beskrivs som ”konceptutveckling inom hälsovård”.

Gunnar Ek, tidigare bolagsbevakare hos Aktiespararna, tror att det är soppvinster från Ribosom som hamnar i Per Sundströms och Frank Angelinis fastighetsbolag.

– Här går att överföra pengar på lagligt sätt. Genom att man ger de här i uppdrag att göra vissa uppdrag åt de andra. Jag har väldigt svårt att tro att man bildar sådana här bolag i annat fall.

Så det är lagligt, men man kan prissätta lite som man vill?

– Ja visst.

Det som Per Sundström och Frank Angelini gör är inte olagligt, men vd:n för Franchisetagarnas riksorganisation Robert Dimmlich, tycker upplägget är oetiskt.

– Jag har inga problem med att franchisegivaren tar ut pengar eller får en lönsamhet om man är tydlig, ärlig och transparant. Det har jag inga problem alls med. Men jag kan inte tycka annat än att det här är oerhört konstigt och oetiskt i mina ögon.

Men Xtravaganzas ägare Per Sundström och Frank Angelini tycker inte att deras bolagsuppdelning är oetisk eller konstig.

– Om ett företag går bra så vill man ju start ett annat företag, och man vill ju utveckla, man vill ju utveckla. Man vill ju att pengarna ska växa.

Är det pengar från Ribosom som går till de här fastighetsbolagen?

– Det är både ock. Både från Xtravaganza och Ribosom. Ja.

Och att Xtravaganza ska ha franchisesystem med oschyssta villkor eller att de skulle ha vilselett franchisetagare med orealistiska kalkyler är helt fel.

– Det finns ju ett exempel på hur man kan tjäna eller inte tjäna. 

– Men det är ju franchisetagaren som ska skapa det. Vi skapar ju inga kunder.

På centren uppfattar man att ni har uppmanat att sälja väldigt mycket VLCD-produkter och gärna uppmuntra att man kan gå längre än tre veckor.

– Absolut inte. Vi har inte pekpinnar. Vi jobbar tillsammans med våra kunder för att de ska gå ner i vikt och må bra.

Men hur mycket tjänar ni på en sån VLCD-påse då?

– Ja vi tjänar bra på det, men exakt vill jag inte säga. Det är ju våran affärsdel.

I Borås har Kristina Iversen Östh nyligen fått veta att hon inte kommer att få ersättning av Xtravaganzas försäkringsbolag. Enligt de var inte vattenrekommendationen felaktig.

– Tänk om någon dör på grund av det här. Det är ju fruktansvärt. Så jag vill ju inte det här ska hända någon annan naturligtvis.

Och i Umeå har Tomas Andebjörns konkurs nyligen avslutats och runt om i Sverige pyr ilskan hos Xtravaganzas franchisetagare.

– Jag tycker bara det är Xtravaganza AB som har den största vinsten av det här. Och sitter och äter av största kakan.

Samtidigt vänder Per Sundström och Frank Angelini blickarna österut.

– Vi var i Kina och Malaysia förrförra veckan. Det tror vi verkligen på. Det är där man ska vara i framtiden kanske. Jag vet inte men det känns så.

– Ja etiskt är en sak. I business är inte alltid etik något som existerar. Här gäller det pengar, säger Gunnar Ek.

Reporter: Sofia Boo
Researcher: Linnéa Hambe
Producent: Sabina Schatzl

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.