Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s program för grävande journalistik. Vi granskar missförhållanden och samhällsfenomen.

Så här gjorde vi programmet

Publicerat tisdag 26 april 2011 kl 15.04

Vi ville granska Xtravaganza eftersom det är ett viktminskningsföretag som vuxit mycket de senaste åren. Artiklar i tidningar visade otroliga resultat. Så vi ville ta reda på mer om företaget och hur framgångsrika de var, både ekonomiskt och när det gällde deras kunders resultat.

När vi började göra research på företaget och läsa vad som skrivits om det, såg vi att det skrevs mycket om deras VLCD-soppor. Detta trots att det står väldigt lite skrivet om måltidsersättningar på Xtravaganzas egen hemsida. På forum på nätet fanns en blandad bild av företaget. De som var jättenöjda och de som menade att de blivit sjuka av att gå programmet.

Vi kontaktade Konsumentverket, Livsmedelsverket,  Konsumentombudsmannen och konsumentrådgivare runt om i landet för att ta reda på om de fått in några klagomål kring Xtravaganza. Konsumentverket hade ett 50-tal registrerade klagomål kring Xtravaganza från landets konsumentrådgivare sedan 2009.

För att se vad klagomålen handlade om fick vi begära ut dessa uppgifter direkt från kommunerna. Vi valde de kommuner där Xtravaganza har sina egna så kallade Viktcenter, där man enbart jobbar med just Xtravaganzas kunder. Alla kommuner registrerar inte klagomål, men hos de kommuner som gjorde det fick vi ut handlingar där vi själva kunde se vad klagmålen handlade om.

Under en intervju med Livsmedelsverket fick vi veta att kunder ibland vänder sig till dem för att klaga och att de då får hänvisa vidare till kommunernas miljökontor som är ansvarig tillsynsmyndighet när det handlar om mat.

På detta sätt fick vi ut handlingar som visade att det fanns fler kunder som sade sig ha blivit sjuka, samt att vi fick veta att Xtravaganza år 2008 inte hade rätt märkning på sina förpackningar. Västerås kommun hade gjort en tillsyn kring detta och hotat med saluförbud om inte rätt märkning användes.

Fick genom tips samt konsumentrådgivare kontakt med  två kunder som blivit vattenförgiftade. Vi fick ta del av deras läkarjournaler och läkarintyg. De visade på samma låga natriumvärden och samma sjukdomsförlopp med illamående, medvetslöshet och kramper. Läkarna skriver att det berodde på för mycket vatten i kombination med soppdieten. I intygen står det även att kvinnorna före händelsen var friska. Vi tittade då i Xtravaganzas egen kundhandbok och såg att de råd som kvinnorna skulle följa fanns nerskrivet.

Vi ville få ytterligare en läkares åsikt kring de slutsatser som läkarna dragit och vände oss till dr Jarl Torgersson, som forskat på bantning med VLCD-produkter på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. När han får se journaler och läkarintyg ser han ingen anledning att betvivla de andra läkarnas slutsatser och säger själv att 5 liter vatten är en för stor vattenmängd när man går på en diet med VLCD-produkter.

I en tidningsartikel som vi hittade berättade Jessica Petersson om hur hon fått en svår förstoppning under sin tid hos Xtravaganza. Vi kontaktade henne och gjorde en intervju med henne.

Xtravaganza skriver om sitt expertcenter. Vi ville ta reda på mer och ringer de läkare som ingår i centret. Ingen av dem säger sig vara expert på VLCD-produkter och de säger att de snarare är bollplank åt Xtravaganza och deras ögon och öron utåt mot vad som händer inom forskarvärlden.

Under arbetets gång får vi vetskap om att det varit tufft för flera av de franchisetagare som driver Xtravaganza Viktcenter.

Vi bestämmer oss för att begära ut årsredovisningar för de franchisetagare som driver viktcentren. För att göra det måste vi ta reda på vilka bolag som driver centren. Vi begär sedan ut årsredovisningar från Bolagsverket. Vi begär även ut årsredovisningar för Xtravaganza AB och dotterbolaget Xtravaganza Viktcenter AB.

Upptäcker att Per Sundström och Frank Angelini även har två fastighetsbolag samt ett importbolag som importerar företagets VLCD-soppor och hämtar årsredovisningar även för dessa.

Vi kontaktar franchisetagare. Vi talar med ett tiotal. Ingen förutom en i Umeå vill ställa upp med röst och namn på grund av ett sekretessavtal. Men vi får ta del av dokument som stödjer deras berättelser.

Vi bokar in en intervju med Xtravaganzas ägare Per Sundström och Frank Angelini och vi bestämmer att vi ska träffas i Göteborg på deras regionkontor nästan två veckor innan programmet sänds. Där gör vi intervjun och ställer frågor kring både franchisebiten samt kunder som blivit sjuka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".