Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s program för grävande journalistik. Vi granskar missförhållanden och samhällsfenomen.

Stickprovsundersökning nummer två, Lund

Publicerat fredag 18 november 2005 kl 19.52

Här kan du läsa vad studenter vid en kurs i Lund sa när vi ringde och frågade varför de inte tagit några poäng.

Telefonintervjuer gjorda av Mikael Lippman.

---

X gick ”mycket lite” på kursen. Han kommer inte ihåg hur långt han gick på kursen, men det var inte precis i början och han hade hunnit göra några inlämningsuppgifter. X skrev ett mail till de kursansvariga när han skulle sluta, men fickinget svar. Han säger att han inte hade fått någon information om hur han skulle göra (vid ett avhopp):

-Man får en massa information i början om hur man ska göra om man vill sluta, men ingenstans står det hur man ska göra om man redan har börjat på kursen. Det har hänt ett par gånger att jag påbörjat kurser, men sedan inte haft tid. Och då har jag skickat mail, det är inte mer med det tycker jag –men de har inte ens reagerat”, säger X.

Han berättar vidare om kurser han har hoppat av ifrån:

-Jag har fått mail kanske ett år senare där det står att kursen går nu för sista gången, alltså att det är sista chansen. Det är nästan som försäljningsargument, det är känslan jag fick. Kändes som att det var försäljning istället för utbildning.

---

Hon känner inte igen kursens namn över huvud taget!

”Jag brukar söka en himla massa kurser utan att veta vad det är jag söker. Och nätburna kurser är väl inte så himla svåra att registrera sig på.”, säger hon.

Jag frågar för tredje gången om det inte ringer någon klocka och hon svarar nej och tillägger: ”Jag har ju uppenbarligen inte gått den”

---

”Jag ville läsa den där kursen genom nätuniversitetet, men jag hann inte och slutade efter ungefär fyra veckor.”

X säger att hon/han slutade på kursen genom att upphöra att lämna in fler uppgifter, eftersom allting bygger på självständigt arbete – om man inte skickar svar, säger X, betyder det att man inte vill fortsätta. Hon/han skickade alltså inget mail, eller så, för att säga att hon/han ville sluta. Och universitetet hörde inte heller av sig till honom/henne.

X hade inte fått någon information om hur man skulle gå till väga om man ville sluta. ”Kanske fanns på nätet, möjligt att jag missade det”, säger hon/han och tillägger att eftersom det var en nätkurs kan det lätt bli fel, och det är möjligt att det var något fel från hans/hennes sida, inte universitetet. ”Det var jag som hade ansvar att göra alla uppgifter… och så vidare…”

---

X ”gjorde väl uppgift en av… typ fem, och var väl med ett par veckor. Kanske tre.”

Det var tredje gången hon/han hoppade av en distanskurs, så hon/han var inte säker på att hon/han kom ihåg exakt rätt saker om rätt kurs.

Men X säger i alla fall att hon/han skickade ett mail till kursledaren och studievägledaren, och de ”beklagade väl bara lite” att hon/han skulle sluta. (Hon/han fick i alla fall svar, min anmärkning).

X tyckte att det kändes trist att hoppa av därför att det är synd mot resten av gruppen och säger att det tycks vara ett hel- till halvstort problem, att alla gruppinledningar skiter sig då folk hoppar av till höger och vänster.

X berättar också om när hon/han terminen innan (denna kurs) bad om uppskov för att få starta om terminen därpå, och hade fått till svar att de kursansvariga tyckte att det var ”förargligt”, då de får medel (X kallade det studentpeng) för varje deltagare och om man begär uppskov påverkas, enligt X, någonting som hon/han inte visste detaljerna kring.
[Intressant att kursansvariga tar upp det som ett argument för honom/henne att inte sluta, det är väl hans/hennes ensak – hon/han ska väl inte väga in institutionens ekonomi i sitt beslut. Min anmärkning]

Jag påpekade att det var lite lustigt och då sa hon/han att hon/han hade varit lite i kontakt med lärarna och de hade väl förstått ”att hon/han var vuxen” och kunde därför berätta det här…

---

X nämnde att det har förekommit undersökningar av distanskurserna, med anledning av de talrika avhoppen. Hon/han var inte säker, men trodde att undersökningarna gjordes av andra studenter, ”typ på statistikutbildningar”. Och/eller kanske på uppdrag av Statsvetenskapliga institutionen.

X hade själv kontaktats av dessa undersökare, via e-post, och besvarat dem åtminstone en gång. Hon/han trodde inte att hon/han hade kvar så gammal mail så att hon/han kunde kolla varifrån det kom.

---

”Det blev för mycket för mig, så därför hoppade jag av. En annan grej var undervisningen som sådan, det var lite abstrakta grejer.”

”Jag hann väl göra några uppgifter, hoppade nog inte av de två första veckorna som är brukligt.”

Jag nämner att det nog är tre veckor som gäller, och X säger att då var det senare än tre veckor som hon/han hoppade av – för hon/han var i alla fall rätt säker på att hon/han hoppade av bortom ”gränsen”. Då har hon/han hur som helst för sig att hon/han mailade och ”sa ifrån att jag hoppade av”. Hon/han minns inte om hon/han fick något svar, men hon/han har inte hört något mer från universitetet.

---

”Jag deltog inte så mycket, utan jag var gravid, och det var lite svårt att plugga samtidigt –därför har jag inte slutfört kursen”.

X uppskattar att hon/han hoppade av efter halva kursen, men hon/han är osäker, eftersom det var ett tag sedan.

Hon/han avregistrerade sig aldrig, utan blev sjukskriven och var mer eller mindre tvungen att sluta studera. Hon/han ville göra klart kursen.

”Antagligen har jag möjlighet att omregistrera mig och fortsätta kursen”, säger X.

Universitetet har inte hört av sig sedan hon/han slutade och X hade inte fått någon som helst information om hur man skulle bete sig vid avregistrering eller vid eventuellt avbrott.

-– 

X säger att hon/han sökte kursen, tackade ja och deltog i några distansföreläsningar. Hon/han missade dock den första inlämningsuppgiften, kände att hon/han kom på efterkälken och hoppade därefter av.

X kontaktade någon, men minns inte hur eller vem. Och minns inte heller om hon/han fick något svar.

X mindes över huvud taget inte mycket av det här. Hon/han bad att få kika i sin mailbox och ska maila mig…
(Fick mailet, inget nytt)

-– 

”Jag var anmäld och påbörjade, men hade mycket på jobbet under en period så det gick inte.”

X säger att hon/han var aktiv på kursen i några månader. Hon/han kommer inte ihåg om hon/han mailade skolan och hon/han har inget minne av att de hörde av sig till honom/henne.

---

”Jag fullföljde ungefär halva. Gick väl uppskattningsvis fem veckor, men hoppade av när jag fick tidsbrist”.

X skickade något mail om att hon/han inte kunde fullfölja, men ringde sedan upp och sa att hon/han vill göra färdigt kursen följande år. Det skulle gå bra sa de, även om X sedan aldrig gjorde det. ”Ville bara höra mig för”.

X hade inte fått någon information om hur man skulle hantera en eventuell avregistrering eller ett avhopp. Universitetet hörde aldrig av sig till honom/henne.

---

”Jag var kanske med under tre veckor. Det rann ut i sanden… så jag gjorde väl ingenting speciellt för att sluta”

X säger att hon/han inte kontaktade någon, och att ingen heller hörde av sig till honom/henne. Så vitt hon/han vet. ”Det var ju en nätbaserad kurs, jag kanske fick något meddelande där – jag har inte tittat efter. Man kan ju tänka sig att de kunde ha skickat något personligt meddelande där.”

X har inget minne av om hon/han har sett någon information om avregistrering, men säger att det möjligen stod någonting om det på nätet – men inte vad hon/han kommer ihåg.

Själva registreringen var också på nätet, men X minns inte alls hur det gick till.

Sedan hon/han slutade har hon/han inte hört någonting från universitetet.

---

”Jag tror jag lämnade in första uppgiften, inget mer.”, säger X.

Hon/han uppskattar sitt deltagande till två-tre veckor.

---

X säger att hon/han registrerade sig på nätet, med hjälp av en kod, men har inget minne av om hon/han mailade läraren hon/han hade kontakt med. Det är möjligt. Men hon/han säger samtidigt att kursen ”mest rann ut i sanden”.

”Om jag minns rätt så var uppgifterna obligatoriska – om man inte lämnade in skulle man försvinna ut. Jag har alltid uppfattat det som att gör man en kurs, och inte gör det man ska göra, så är man inte med”, säger X.

Hon/han säger också att enda tänkbara sättet lärarna kan ha kontaktat honom/henne på är mail, och det har hon/han inget minne av. Det är ”absolut inte någon som ringt eller något som har skickats hem till mig”. X tillägger att det är möjligt att hon/han fått någon påminnelse, men inte som hon/han kan komma ihåg.

Vad det gäller mottagande av avregistreringsinformation säger X:

”Inte vad jag känner till… ”,

Och vad det gäller vad som kan ha stått i den allmänna antagningsinformationen i det avseendet: ”inte en blekaste aning om vad som stod i de pappren”.

---

”Jag skrev det första pm:t, kanske något till… och hur lång tid det innebar kommer jag inte ihåg…  minst 3 veckor, jag började på ett kandidatseminarium i mars någon gång”

X hoppade alltså av eftersom hon/han kom in på en annan kurs, c-uppsats, och koncentrerade sig på den istället.

Hon/han gjorde ingenting speciellt när hon/han slutade. ”Kommer inte ihåg om jag skickade ett mail eller inte.”

Universitetet hörde hon/han inte av något mer.

Om avregistreringsinformation säger X:

”Mycket möjligt att man fått något, att det stått på hemsidan, men jag letade inte upp något om det… eventuellt fick jag hem något papper där det kan ha stått, men i så fall är det något jag missat…”

---

”Jag tog bara 3 poäng, har inte så objektiva saker att säga om resten… ”

För den ”sket jag i”.

X var nämligen klar med sin magister, det här var hans/hennes sista termin, och hon/han brydde sig inte vad som hände. Hon/han struntade bara i att fortsätta att göra uppgifterna, eftersom hon/han tyckte att det var så låg nivå på undervisningen. ”Kvaliteten på det de försökte lära ut var oerhört låg”.

X hörde inget mer från universitetet.

-– 

X gick ingenting. ”Jag påbörjade aldrig kursen”

Hon/han har inget minne av att hon/han har registrerat sig, konstaterar bara torrt att ”ja, det verkar så”.

X har gått andra nätkurser och misstänker att registreringen funkade likadant här som där – att man gick in på deras hemsida och aktiverade ett konto.

Hur slutade hon/han då?

”Jag gjorde i princip ingenting, bestämde mig bara för att inte gå. Möjligt att jag skickade ett mail.”

Universitetet hörde i alla fall inte av sig för att se var X tagit vägen och om hon/han skulle ha sin plats.

X har inget minne om någon avregistreringsinfo

”Tror jag fick information om registrering och kursens innehåll, men inte hur man kliver av.”

---

”Jag vet att jag har sökt den, men jag gick den inte. Jag sökte många kurser och kom väl in på någon… och sedan registrerade jag mig väl och sedan tror jag inte att jag har gjort så mycket mer (skratt)”.

”Att jag blev registrerad är in sin ordning, och att jag hade ambitionen att gå kursen. Jag är i alla fall medveten om att jag sökt den. Men jag deltog inte i någon som helst undervisning”.

Universitetet hörde aldrig av sig till X. Men inför kursen fick hon/han papper hemskickade.

”Jag fick papper hemskickade som om man gick en vanlig kurs, dels kurslitteratur, och dels hur man registrerar sig… och så.”

X säger att i de pappren fanns ”förmodligen” anvisningar för en eventuell avregistrering.

”Det är ju så med distanskurserna, oftast måste man göra någon tenta efter ett par veckor – och gör man inte det går man inte vidare. Tror att man blir automatiskt avregistrerad då.”

---

”Den [kursen] var jag inte med på så länge, kommer inte riktigt ihåg, kanske någon månad eller så. Gjorde väl två-tre inlämningsuppgifter… sen struntade jag i det.”

”Jag tyckte inte om att läsa distans, var svårt med disciplinen när man jobbade.”

”Jag tror inte att jag avnoterade mig, slutade bara göra inlämningsuppgifter… och gjorde aldrig tentan såklart.”

Universitetet hörde inte av sig till X, det hela ”rann bara ut i sanden”…

Om avregistreringsinformation:

”Det stod säkert. Poängen med den här kursen var att man själv skulle söka upp informationen. Jag är övertygad om att det stod där, men jag brydde mig inte om att läsa det bara.”

---

”Det stämmer att jag gått den kursen. Den gick jag på nätet… våren 2004 tror jag. Den påbörjade jag, och slutade, för jag hade så mycket jobb.”

X registrerade sig på nätet. Hon/han fick inga poäng, även om hon/han gick halva kursen, för hon/han hoppade av inför första tentan.

”Jag bara meddelade att jag slutade, sedan hände inget mera. Man var inne på ett intranät på skolan, all kontakt mellan lärare och elever skedde där. Man mailade inte privat.”

X meddelande alltså sitt avbrott på intranätet. Och har inte hört något från någon sedan dess.

Angående information om avbrott/avreg säger X:

”Det kan man ha fått, men jag kanske inte tog till mig den”

---

”Jag registrerade mig, men började aldrig”

”Jag vet att jag mailade till dem på ”Politisk Teori” och sa att jag inte skulle gå. Jag tycker det är viktigt, för man tar ju upp platsen för någon annan.”

X säger att hon/han gjorde det ganska tidigt – inom tre veckor!

Sedan dess har hon/han inte hört av universitetet alls.

---

”Tror jag reggade mig på två olika kurser när jag var pappaledig, sen visade det sig snabbt att jag inte hade tid… tror inte jag hörde av mig alls”.

X har inget minne av att hon/han har fått någon information om avregistrering. Hon/han nämner ett annat exempel, när hon/han läste mellanösternkunskap 5 poäng, och hoppade av halvvägs, och sedan inte fick börja på en annan kurs för att hon/han var registrerad på den kursen utan att ha avslutat den. ”Att jag hade lagt mina ägg i den korgen…”

X menar att det var samma sak nu – ingen information om vikten av avregistrering.

---

X deltog ungefär en fjärdedel av kursen, uppskattningsvis fem veckor. Hon/han hörde inte av sig för att meddela sitt avbrott. ”Det blev bara dåligt med tid, så jag bara hoppade av… ”, säger X.

Ingen hörde sedan av sig till honom/henne.

X hade heller inte fått någon information om hur man hanterar ett avbrott/avregistrering.

---

X hoppade av den kursen ganska tidigt, hon/han hade mest tänkt det som ett kul sidoprojekt. Hon/han hade mycket annat på gång i livet just då, så det här var inget som hon/han fokuserade på – och har därför väldigt vaga minnen av det hela. X tror att hon/han lämnade in en uppgift innan hon/han hoppade av. X har däremot inget minne av att hon/han avregistrerade sig eller så, eller att universitet hörde av sig.

---

”Jag genomförde aldrig den, gick typ halvvägs eller något sånt. Runt 4-5 veckor.”

X har tydligen blivit utfrågad om kursen förut, av någon som gjorde en undersökning om distanskurser. Hon/han minns tyvärr inte vad hon/han som ringde kom ifrån, men undersökningen ifrågasatte bland annat varför så många var registrerade (sic!)

X hade försökt avregistrera sig, eftersom hon/han hade fått lite problem med kursen + dåligt bemötande, och tänkte att någon annan kanske kunde vara intresserad av utbildningsplatsen. Hon/han skickade ett mail, minns inte till vem/vad, men fick inget svar. X har inte hört något från universitetet sedan dess.

---

”Det var en kurs jag tänkte läsa vid sidan av jobbet, men så ansåg jag att jag inte hade tid… så jag kan säga att jag inte deltog alls – annat än att jag registrerade mig. Så det var inte ett avhopp på grund av ointresse, utan en tidsfråga.”, säger X.

Hon/han tror att hon/han bara lät det hela vara, utan att avregistrera sig. Möjligen har hon/han skickat iväg något mail. Hur som helst har X inte hört av universitetet alls.

X har inget minne av att hon/han fått någon information om avregistrering, men säger att ”i och med att jag läst fem år innan på universitetet har man någorlunda koll på hur det funkar, det är möjligt att jag har fått papper utan att läsa det så noga”.

---

”En del deltog jag i den [kursen], tillgodogjorde mig en del av materialet…minns inte riktigt hur mycket, säg halva kursen eller någonting sånt”, säger X.

Hon/han avregistrerade sig aldrig. (Var väl ändå för sent, min anm). ”Jag gjorde ett tappert försök på en tenta”, säger X.

Universitetet hörde aldrig av sig efter att hon/han hade lagt ner studierna och om avregistreringsinformation säger X att det var mycket möjligt att hon/han fått någon sådan, men hon/han är inte säker. ”Fick naturligtvis hem papper om allt möjligt, men det är ju sällan man läser dem”.

---

”Det var länge sen nu… men, ja just det… det var den jag sköt upp, men jag gick en månad ungefär.”

”Jag pratade med läraren, det var bara att höra av mig och ta vid där jag slutade.

Hon/han skrev bara i ett mail ’att hör av dig när du vill fortsätta’.”

All korrespondens skedde för övrigt via mail berättar X.

Hon/han planerar fortfarande att återuppta kursen i mån av tid.

X säger att hon/han inte har fått någon allmän information om tillvägagångssätt vid avhopp, avregistreringar etc…

---

”Jag fullföljde aldrig kursen till att börja med… hängde med i en tre-fyra veckor ungefär. Gjorde de två första uppgifterna tror jag”, säger X.

Sedan hade hon/han inte tid. Vid avhoppet gjorde hon/han ingenting, och hörde sedan inte av universitetet alls.

X säger sig inte minnas någon information av avregistrering, eller att det skulle ha funnits någon sådan funktion på sidan. (Eftersom registreringen skedde elektroniskt, min anm).

---

”I den kursen deltog jag väldigt lite, läste en annan parallellt, den här lät mer intressant än vad den var i verkligheten”, säger X.

”Var med halva terminen ungefär, 40 procent kanske”

När X slutade hörde hon/han inte av sig, hon/han hade fått jobb – och bara la ner. X hade inte fått någon information om hur man gjorde vid ett avslut, men tillade att hon/han heller inte hade sökt den.

---

”Var väl mest lite grann i början. Inte mycket. Några veckor. 3-4 veckor kanske.”

”Jag var hemsk, jag bara hoppade av… utan att säga något”

Sedan hörde X inte av universitetet något mer.

”Nej, det tyckte jag var konstigt. På den kursen terminen innan, motsvarade 10 p statsvetenskap,fick jag på slutet ett mail om kursutvärdering – där de skrev att de var intresserade oavsett om jag gått färdig kursen eller ej. Och efter den här kursen fick jag inget sånt.”

Kursen som skickade ut en utvärdering hette ”Politik och styrelse”, och X gick den höstterminen 2003. Det var en tiopoängs distanskurs på Lunds universitet.

Om avregistreringsinfo:

”Det fick jag inte över huvud taget. Hade jag vetat om att jag skulle anmäla det så hade chansen varit betydligt större att jag hade avbokat mig.”

Registreringen skedde elektroniskt, och X säger att det inte fanns något motsvarande för att avregistrera sig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".