Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s program för grävande journalistik. Vi granskar missförhållanden och samhällsfenomen.

Stickprovsundersökning nummer ett, Lund

Publicerat fredag 18 november 2005 kl 19.51

Så här svarar studenter på kursen Offentligt ledarskap i Lund på frågor om varför de inte tog några poäng alls.

Telefonintervjuer gjorda av Mikael Lippman.

Gick du kursen?

”Nej, inte alls, jag fick ett nytt jobb. Jag avbokade kursen, eftersom jag bedömde att jag inte hade tid. Det här var ju något jag gjorde på min fritid”.

Sedan berättade X, i något vaga ordalag, att det hade blivit något missförstånd vid ”avbokningen”, alltså avregistreringen. När jag frågade lite mer ingående hur hon/han hade gått tillväga blev hon/han mer tillbakadragen, ville inte längre kalla det ett missförstånd, utan sa att det lika gärna kunde ha varit hon/han som gjort fel.
I vilket fall som helst hade X skrivit ett brev (snigelstyle) och skickat till universitetet. Hon/han mindes inte exakt till vem. Hon/han har ingen aning om brevet kom fram, och hon/han hörde inget från universitetet efteråt. X kan inte heller minnas om hon/han fått någon info om hur hon/han skulle gå till väga vid en avregistrering. Avslut:

”Allt är utrett nu, eller ja… utrett… men jag ska i alla fall gå den där kursen nu”

---

X deltog väldigt lite i kursen. ”Jag hade sökt flera kurser, kom inte in på samtliga, och så fick jag besvär med mina ögon, och man behövde ju läsa mycket, så jag hann inte… fick släppa det”.

X minns inte exakt, men tror att det var efter ungefär en månad. Hon/han skrev då mail till den ansvarige läraren, utan att få något svar. Har inte hört något sedan dess.

Hon/han har inget minne av att de har fått någon information om avregistrering.

X tycker att det är allmänt knepigt med Internetbaserade kurser, för det är mycket krångel och de kommer ofta igång sent. Folk får inte password osv. Och så är det svårt att ha gruppmöten via Internet, att inte ses, och många faller därför bort.

---

”Jag gick bara kursen genom nätuniversitetet, jag var aldrig på universitetet fysiskt”.

X har inte slutfört kursen.
”Jag skickade information om att jag inte skulle fortsätta. Till någon allmän, kanske kansliet.”

Det gjorde hon/han uppskattningsvis efter några veckor, troligen senare än efter 3 veckor. Hon/han har inte fått svar från dem.

X sa att ”nej, jag har inte fått någon information fullt och klart om avregistrering”

---

X fullföljde inte kursen för hon/han kom in på andra kurser.

”Tror det kom något mail om att man skulle komma på ett första möte, annars skulle man bli automatiskt avregistrerad. Så jag gick inte. Men när jag sökte kursen nästa gång fick jag inte läsa den. Det kom någon slags kod som sa att jag inte kom med i urvalet för att jag redan var registrerad på kursen”.
”Jag tycker att jag blev lurad, trodde att det gick automatiskt”

”Jag har aldrig fått några papper från skolan, så jag trodde att jag var avregistrerad. Varför skulle jag offra en sån chans att läsa det här? Frågan är vems ansvar det är. Jaja, det är synd på en så intressant kurs. Jag är faktiskt besviken.”

---

”Jag fullföljde inte, hann nog bara med halva kursen. Sen försvann vår dagisplats och vi var tvungna att flytta. Jag hade ambitionen att fortsätta senare, men det har inte blivit så.”

Hon anmälde att hon/han ville sluta genom att ringa till ”någon kontaktperson”, där hon/han också dealade att hon/han skulle hoppa på igen – vilket skulle ha varit efter förra årsskiftet.

X vet inte om hon/han fortfarande är registrerad, hon/han har inte hört något från skolan, men säger att ”om någon skulle höra av sig så var det jag”.

---

X påbörjade inte kursen.

Om avregistrering:

”Jag meddelade dem! Någon av lärarna, via mail. Det måste ha varit precis i början. Ja, inom tre veckor”.

Fast x fick ingen bekräftelse på det mailet. Vad hon/han minns har de aldrig hört av sig från universitetets sida.

---

X ställer sig först helt frågande och förstår knappt vad jag pratar om. Sedan minns hon/han att hon/han sökt kursen, ”jag har sökt en hel del kurser genom åren”.

Men just den här har hon/han inte deltagit i en sekund, hon/han visste inte ens om att hon/han var registrerad på den – ”not at all”.

”Jag känner inte alls igen det, jag har alltid varit intresserad av statsvetenskap, men har aldrig fått chansen. Och nu har jag väl haft en chans men missat den utan att veta om det”.

---

X förstår inte heller vad jag pratar om riktigt, och börjar prata om en annan kurs hon/han tagit över nätet (juridisk introduktionskurs) som hon/han tyckte var så värdelös så att hon/han hoppade av. Något problem med någon statsvetarkurs känner hon/han inte alls igen.

”Jag har inget som släpar efter, jag har tagit ut min examen. Ärligt talat tror jag inte att jag sökt den där kursen”, säger X efter att jag tjatat om STV613 och vridit och vänt på möjligheterna. (Sökt och glömt bort, sökt och glömt tacka nej, missat några poäng…)

---

”Jag var tvungen att hoppa av tidigt, gjorde den första deluppgiften. Hann inte med mer, eftersom jag jobbade heltid”.

X bestämde sig för att hoppa av 2-3 veckor efter kursens start och säger:

”Jag tror inte att jag avregistrerade mig… vänta… har för mig att jag slängde iväg något mail till den kursansvarige, där jag skrev om min situation”.

X kan ha fått ett svar, men det är möjligt att hon/han blandar ihop med en annan kurs. I vilket fall som helst har hon/han inte fått någon information eller övrigt feedback från universitetet – på sin höjd en bekräftelse på mottaget mail.

”Du vet ju hur det är 15 oktober eller 15 april, man söker en massa kurser, men har ingen aning om vad som händer om ett halvår. Sedan börjar kursen och man har fortfarande ingen aning, och så tackar man ja. Sedan kanske man glömmer bort det där och då är det sällan man får en förfrågan… det borde ju ligga i universitetets intresse att hålla lite koll”.

-– 

”Jag har aldrig gått den kursen, började inte över huvud taget”, säger X.

Hon/han hörde inte av sig för att meddela skolan, men hon/han ”hörde inte av dem heller”.

Hon/han har inget minne av att hon/han registrerade sig. ”Man brukar anmäla sig till kursen och sedan brukar man behöva gå in på nätet för att registrera sig, tror inte jag gjorde det…”

X har inte fått någon info från skolan om eventuella avregistreringsprocedurer, men säger:

”Det står förmodligen på deras sida, men det vet jag inte”.

---

”Jag gick inte kursen, hann inte. Jag hoppade av rätt snabbt, eftersom jag inte hann med jobbet. Kom aldrig igång, eftersom jag tänkte läsa den parallellt med jobbet, men det blev för mycket”

X minns inte om hon/han avregistrerat sig, men säger: ”jag utgår från att jag har hört av mig till dem”. Och hon/han har inte det blekaste minne av att skolan hört av sig tillbaka någon gång.

Hon/han säger att hon/han bestämde sig för att hoppa av efter ”en vecka, eller något, det var liksom precis i början”.

X kan inte minnas att hon/han fått någon information om proceduren kring att avregistrera sig. Hon/han säger att hon/han läst hela sin utbildning på Lunds universitet och att det aldrig har varit några problem. Detta var dock inte en del av utbildningen, utan hon/han ville bara läsa lite extra.

---

X var lite osäker på vilken kurs det var, men kom på att det var ”den där med ledarskap någonting”.

Hon/han sa att hon/han ”gjorde ingenting på kursen”. Fast hon/han tror att hon/han registrerade sig, kommer inte riktigt ihåg. ”Men jag hann aldrig påbörja kursen, bara registrera mig”.

Däremot har X inte avregistrerat sig. Och sedan inte hört ett ljud från universitetet, varken under eller efter kursen. Inte heller fått något information om eventuella avregistreringsprocedurer.

---

X förstår inte alls vad jag pratar om.

”Tycker jag verkar konstigt, för då läste jag i Stockholm”

Men det var en distanskurs, svarade jag.

”Ok… jag kommer inte ihåg den i alla fall”

Hon/han tillägger:

”Jag sökte mycket kurser, tackade nej… eller, kommer inte ihåg riktigt. Jag kommer inte ihåg nånting asså”

X spekulerar:

”Jag kanske bara har sökt den, men inte gjort något mera”

Men det ringer inte någon som helst klocka. Jenny minns verkligen ingenting av den här kursen, att hon/han tackat ja, eller fått något papper, eller någonting alls.

---

X säger att hon/han på grund av arbete inte hade tid med kursen. Hon/han märkte redan på första inlämningsuppgiften att hon/han inte skulle hinna med, och upphörde därför med all aktivitet (på nätet alltså, min anm). Hon/han säger med emfas: ”Det var INOM tre veckor”.

Hon/han avregistrerade sig visserligen inte, men ingen hörde å andra sidan av sig till honom/henne heller. ”När man blev antagen stod det att om man inte tänkte ta platsen skulle man höra av sig, så att någon annan kunde få den, men det fanns ingen information om hur man skulle göra om man hade påbörjat kursen, det kan jag inte påminna mig om, så jag tänkte att det inte spelade någon roll”.

---

Inledningsvis mycket frågande, sedan minns X när jag nämner namnet ”Offentligt ledarskap”. Spontan reaktion:

”Jag har aldrig registrerat mig på den kursen, måste ha varit något fel – i och med att jag inte gick på intromötet kan jag inte varit registrerad”.

Frågade vad hon/han fick för papper:

”Jag fick ut en kallelse till introduktionsmötet, men i och med att jag inte gick på det kan jag inte vara registrerad - måste vara något fel!”

Frågade om hon/han tackade nej:

”Jag tror det, men inte riktigt säker”

I vilket fall som helst har X inte hört något från universitetet varken under eller efter kursen. Inte ett papper eller mail har kommit.

Frågar en gång till om avregistreringen:

”De brukar ju skicka ut information om avregistrering, men man registrerar sig inte om man inte går på introduktionen – då stryks man automatiskt”

---

”Jag deltog väl rätt mycket i kursen, men slutförde den aldrig. Jag gjorde inte den sista projektuppsatsen”.

X har pratat med de kursansvariga och fixat så att hon/han ska få göra klart kursen, dvs det sista projektet, vid ett senare tillfälle. Det har inte varit aktuellt för honom/henne att avbryta kursen på något sätt, och när hon/han gjorde ett ”uppehåll” så var det på eget initiativ hon/han ringde och styrde upp den saken.

---

X estimerar sitt deltagande till ungefär två veckor. Sedan hoppade hon/han av. Hon/han hörde inte av sig till universitetet och de hörde inte av sig till honom/henne.

Hon/han hade inte fått någon information om hur man skulle göra vid ett avbrott.

---

”Jag registrerade mig bara på den kursen, men jag gick den aldrig”.

X har för sig att de hade något introduktionsmöte, som hon/han inte gick på. Men däremot ringde hon/han och sa att hon/han ville ha sin plats. En plats som hon/han aldrig använde.

X säger att hon/han KAN ha ringt och avregistrerat sig, men hon/han har inget direkt minne av det. I vilket fall som helst har universitetet aldrig hört av sig till honom/henne. ”De skiter väl i om jag tar mina poäng”.

---

”Jag gick inte den kursen, vet inte varför…”

X tror inte att hon/han gjorde något försök att höra av sig, ”jag dök bara inte upp”.

Universitetet har inte hört av sig på något sätt. Om deras avregistreringsinfo säger X:

”Står väl i antagningsbeskedet att man ska säga till att man inte ska gå om man inte ska det”. Något mer vet hon/han inte om det.

---

”Jag var inte med alls på den kursen”, säger X.

Men hon/han registrerade sig. Och tror att hon/han skickade ett mail för att avsäga sig sin plats, men minns inte riktigt. Kommer inte heller ihåg om hon/han fick något svar. Och så vitt hon/han vet hörde universitetet inte av sig i övrigt.

Om avregistreringsinfo säger hon/han att ”det står väl i instruktionerna när de skickade ut antagningen att man ska höra av sig om man inte vill ha sin plats”.

---

”Jag registrerade mig först på kursen, men valde sedan att åka till Costa Rica istället för att plugga spanska”.
X gick alltså inte alls på kursen, och avregistrerade sig heller inte. Hon/han har för sig att hon/han fick information om att man bör/kan avregistrera sig – ”jag tänkte mig väl att jag skulle göra det, men så är det ju med saker som inte är absolut nödvändiga… de blir kanske inte gjorda”.

Universitetet har aldrig hört av sig till honom/henne under eller efter kursen.

---

”Jag deltog lite grann i början, ett par uppgifter. Sen la jag ner bara, läste i Uppsala då – så jag skulle läsa den här kursen extra, men det blev för mycket”.

X var med ungefär första månaden.

”Tror jag meddelande till läraren att jag inte var intresserad längre, och har för mig att jag fick svar på det”. Men X minns inte vad svaret innehöll. Skolan har inte hört av sig i övrigt.

X fick ingen speciell information om avregistreringen, ”som jag fattade det var det bara att säga till att man inte ville vara med längre”.

---

X gick ”inget alls” på kursen. Hon/han började inte ens. ”Det krockade med lite annat”.

Men hon/han hade i alla fall registrerat sig.

---

X minns inte om hon/han skickade ett mail till kursledaren för att säga att hon/han inte skulle gå. ”Jag vet att jag hoppade av en annan kurs och skickade ett mail… jag hoppas att jag skickade ett mail här också”

Universitetet frågade aldrig var x höll hus efter att hon/han inte dök upp, men hon/han tillägger att ”om jag mailade skickade de säkert ett svar”.

Hon/han har inget minne av någon särskild information om avregistrering.

”Normalt ska man ju höra av sig innan… ja, förmodligen skulle man höra av sig, eftersom de inte hade något upprop som man har normalt. Vad jag minns var det vanlig manuell kontakt, via telefon eller mail, inget speciellt formulär på kurshemsidan eller så”, säger x.

---

X säger att hon/han inte deltog någonting på kursen, hon/han påbörjade den aldrig, av personliga skäl.

Hon/han har inget minne av huruvida hon/han avregistrerade sig eller inte, men hon/han var inte på något upprop eller dylikt. ”Jag var aldrig nere i Lund”.

X säger att ”förmodligen registrerade jag mig, men jag deltog i alla fall inget mer”.

Efter det hörde hon/han aldrig av universitetet. Och inte heller hade hon/han fått någon information om vikten av att avregistrera sig eller hur man gör.

Spontant säger X:

”Jag vet flera kurser som jag är registrerad på men aldrig har gått. Min åsikt är att man inte är så noga att hålla koll på vilka som går kursen, för att man vill ha så många studenter som möjligt…”

---

X gick kursen i början och var ganska aktiv. Följde med, gjorde inlämning, osv – men fick praktikplats och hoppade av helt och hållet. Efter uppskattningsvis 2-3 veckor.

Hon/han kontaktade inte universitetet, utan ”droppade bara av”. De hörde å andra sidan inte av sig till honom/henne heller.

”Jag bara slutade, det var bara lathet som gjorde att jag inte hörde av mig”. Men X hade inte fått någon information om hur man skulle ha gjort. ”Hade jag fått något brev eller så som sade att jag måste avregistrera mig hade jag antagligen gjort det”.

Jag frågade X hur själva registreringen funkade.

”Man fick fylla i ett formulär på deras hemsida, allting skedde via en speciell hemsida. Man var tvungen att göra det för att bli registrerad, och då fick man ett lösenord. Antar att det kom hem något i brevlådan som sa att man skulle gå in på hemsidan och registrera sig. Nånting sånt.”

-– 

”Allt jag kommer att tänka på var att jag sökte den, men gick den aldrig. Risken är att jag tackade ja, men aldrig dök upp på introduktionsmötet. Jag hade fullständigt glömt bort den där kursen, först när du nämner den minns jag den, och får nästan lite dåligt samvete.

Men om man inte dyker upp brukar ju platsen överlåtas till någon på reservplats. Så tycker jag att det är med kurser, antingen dyker man upp eller inte… vad som händer med en i rullorna sedan vet inte jag.”

Skolan har inte hört av sig till X, varken under eller efter kursen.

De gav ingen info alls vad det gäller registrering/avregistrering. X har inte haft någon som helst kontakt med kursen efter datumet för introduktionen.

X säger att det är lugnt att återkomma med frågor, det finns mycket att säga.

”Jag har pluggat länge, det är ofta konstigt, jag har mycket erfarenheter av kurser…”

Jag ber om ett exempel.

”I humaniora om man läser på d-nivå, litteraturvetenskap t.ex., och inte gör klart sin uppsats – då är det så att man alltid kan nyregga sig om man vill lägga fram sin uppsats senare. Där är man på något sätt passivt registrerad… ”

---

X gick ungefär halva kursen, men gick inte klart. Hon/han gjorde en del inlämningsuppgifter. Hon/han gjorde ingen avregistrering, eftersom ”det var ju inte precis i början sådär” …(som hon/han hoppade av). Hon/han hade ju varit delvis aktiv.

Hon/han har inte hört något mer från skolan sedan dess.

---

”Jag vet att jag har varit registrerad på nätkurser på Malmö högskola, och där har jag avregistrerat mig – men den här kursen har jag inte gått”.

X säger att hon/han kanske sökte den, men har inget minne av att hon/han registrerat sig.

”Om jag var registrerad borde jag ha varit på något upprop eller nåt…”, säger hon/han.

Dessutom blir X överraskad av att hon/han fortfarande står kvar på listan över registrerade:

”Jag brukar nämligen avregistrera mig, för att kunna läsa kurserna senare. BRUKAR vara duktig på det. Fast på just denna kurs blir jag osäker… började jobba där i januari 2004. Möjligt att jag inte hade riktig koll.”

Universitetet har i alla fall aldrig hört av sig, inte på något sätt. Inga livstecken.

Angående information om avregistreringsprocedurer säger X att hon/han aldrig fått något information över huvud taget om det från universitetet. När det har varit aktuellt har hon/han fått ta reda på det på egen hand.

---

x var inte alls med på kursen, hon/han sökte den för att hon/han var osäker på jobb, men fick sedan jobb och då var det inte längre aktuellt att plugga.

Hon/han kan inte påminna sig om att hon/han har avregistrerat sig, men säger:

”Som jag har förstått det är det på de flesta kurser så att man automatiskt avregistreras om man inte dyker upp på uppropet… jag trodde väl att det var så.”

x har hur som helst inte hört ett dugg från skolan.

---

X gick inte kursen alls. Hon/han registrerade sig på nätet och struntade i att avregistrera sig. Hon/han hade inte fått någon information om hur det skulle ha gått till. Men det spelade inte roll, eftersom hon/han ”loggade in för att få pengar”.

---

”Tror jag var med på de två första uppgifterna, 3-4 veckor nånting. Det var ingen undervisning så, det var självstudier bara.”

”Att sluta var inget jag bestämde mig för, det bara blev så – jag slutade skicka in grejerna… inget mer med det.”

Efter det hörde universitetet aldrig av sig igen, men X säger:

”All information fanns på kurssidan, det var upp till en själv att logga in”

”Det säger sig självt att man alltid kan höra av sig till de ansvariga, om man är lite mer engagerad, och vill hoppa av utan att bara försvinna. Tror aldrig jag kollade upp om man skulle göra nåt särskilt.”

---

”Jag vet inte exakt hur länge jag läste kursen, en vecka eller nåt… och anledningen att jag hoppade av var att jag redan läste 20 poäng, det blev för mycket.”

Spontant tillägger X:

”Vad jag kommer ihåg har jag avregistrerat mig dock, för att kunna läsa den vid ett senare tillfälle”.

”Jag minns inte hur, men antagligen via telefon eller mail”.

Hon/han kommer inte ihåg om hon/han fick någon feedback från universitetet, men minns inget spontant i alla fall.

X minns ingen specifik information från just denna kurs om avregistrering.

”Det visste jag bara, att om jag inte avregistrerar mig inom två veckor kan jag inte läsa den igen – men det får man hålla reda på själv”

---

X tror inte att hon/han har tagit några poäng alls på den kursen. ”Men jag kanske blandar ihop, jag har läst så många kurser – och alla heter samma sak”.

Hon/han sökte den eftersom hon/han inte visste hur arbetsmarknaden skulle se ut och ”ville ha backup eftersom jag går på korta vikariat”.

X hörde inte av sig till dem och har inte hört något heller.

”Har för mig att jag beställde litteratur till kursen på nätet, men fick meddelande från bokhandeln att litteraturen inte fanns inne, och det var nog därför jag inte slutförde kursen”

X säger att hon/han känner läraren som har kursen, men att inte hon/han heller har hört av sig om X:s frånvaro/avhopp. Jag frågade vad läraren har sagt i övrigt om kursen och det stora frånfallet, men X säger att de aldrig har diskuterat den här kursen över huvud taget.

”Men den verkar populär, många som hoppar på och av och så. Det är väl ett problem med nätbaserade kurser, man bara registrerar sig… ”

---

”Den gick jag aldrig… kan nog vara så att jag avsade mig platsen”, säger X spontant när jag nämner namnet på kursen.

Hon/han säger att hon/han tror att hon/han ringde för att avsäga sig platsen. Hon/han hade precis flyttat till X-Land, och hon/han har för sig att hon/han ringde därifrån och avsade sig platsen – men hon/han är inte 100.

X minns inte vad hon/han fick till svar från universitetet, men hon/han har i alla fall inte fått någon övrig feedback. Inga utskick, ingenting.

Angående information om avregistrering:

”Fick något i samband med att man blev antagen, något telefonnummer med någon kod… eller om det var för att bekräfta att man vill ha platsen… hmm”

---

”Jag gjorde väl första uppgiften minns jag, jag la av rätt snabbt. Var väl med en månad ungefär.”

”Jag la av den helt enkelt – tror jag av registrerade mig också. Men det är jag inte helt säker på. Jag var i alla fall i kontakt med CSN för att jag inte skulle läsa fullt, så på något sätt fick de kännedom att jag inte skulle läsa något mer. Så jag måste ha varit kontakt med någon.”

X säger också:

”Jag vet att jag var i kontakt med någon lärare, för jag hade hamnat på efterkälken med en uppgift, och så snackade vi fram och tillbaka. Men jag kan inte svära på att jag sa att jag skulle sluta… ”

Efter att X la av var det knäpptyst:

”Minns inte att de sa något speciellt, men jag vet att jag inte fick någon utvärdering eller så.”

X har inget minne av någon information om avregistreringsprocedurer. Och tror inte att det fanns någon sådan funktion på hemsidan.

---

X har hela tiden haft som ambition att gå klart kursen, så någon avregistrering har det aldrig varit tal om. Hon/han har över huvud taget inte hoppat av kursen, utan läst alla böcker och gjort uppgifter över Internet. Hon/han har bara inte lyckats att ta poängen, hon/han har kvar resttentor som hon/han ska skriva om.

X tror att det är många som inte klarar kursen just för att det är en distanskurs. ”Vissa kanske väljer den för att de skriver uppsats och inte är på plats, eftersom man kan göra den från var som helst. Kan tänka mig att många inte inser att det är en massa hemuppgifter, och kommer på efterkälken redan från början och sedan hoppar av”.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".