Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P1:s program för grävande journalistik. Vi granskar missförhållanden och samhällsfenomen.

Stickprovsundersökning nummer fyra, Malmö och Växjö

Publicerat fredag 18 november 2005 kl 19.51

Så här svarar studenter i Malmö och Växjö på frågor om varför de inte tagit några poäng.

Telefonintervjuer gjorda av Mikael Lippman.

”Jag var där två-tre gånger under max tre veckors tid”.

X avregistrerade sig inte, och jag frågade vad som hände:

”Vadå hände? Jag sket i att gå dit! Så var det med det”.

Och skolan hörde aldrig av sig. Inte då och inte senare.

Inte heller fick X någon information om hur man avregistrerar sig på kursen. Tvärtom. ”Jag vet att jag är registrerad på kursen fortfarande, det kan jag kolla, men jag har inte hört nåt från dem”.

---

”Jag var med vid de två första tillfällena, alltså föreläsningar, under… säg, två veckor”.

X avregistrerade sig inte. ”Jag var så elak så jag struntade i det. Hmm, eller det är möjligt att jag skrev till kursansvarig och sa att jag inte skulle dyka upp”.

Efter det har hon/han inte hört något. Hon/han hade inte fått någon information om avregistrering, ”man förutsätter att alla ska gå kursen”

X säger att hon/han tror att det blir många avhopp på en kurs som denna eftersom den var en kvällskurs på halvfart. Många har heltidsjobb – eller gör annat – och inser efter ett tag att det inte funkar så bra. Så var det för X, ”jobbet tar mer tid än man vill tro”.

-– 

”Jag deltog i nästan all undervisning, det enda jag inte gjorde var den sista uppsatsen. Jag gick nog på 90 procent av allt”.

X hoppade av för att hon/han hade för mycket att göra med jobb och inte pallade med en uppsats ovanpå det. Hon/han slutade bara och hörde inte av skolan något mer. Föreläsarna, de två kursansvariga, hade inte tid att hålla i kursen – så det skulle ändå inte bli någon fortsättning. (Angående eventuell fortsatt registrering).

---

X var där ganska mycket, ungefär 50-75 % närvaro. Men fick 0 poäng, vilket gjorde honom/henne mycket besviken. Hon/han ville ta kursen. Och vill fortfarande ha de där poängen (i alla fall de hon/han tycker sig förtjänt av). X hade gjort allt man skulle göra utom den sista tentan, som hon/han fick göra om. Därför fick hon/han INGA poäng – allt eller inget.

”Lärarna var skitdåliga, kursen finns inte längre. Det var det mest förjävliga jag varit med om”.

Lärarna var hur blasé som helst. Första gången hade introduktionsläraren sagt ”oj vad många ni var här då, nåja, snart är det bara hälften kvar ändå”.

Sedan skulle X ha mailkontakt med läraren om sin hemtenta, men hon/han fick inget svar. ”Om lärarna är så ointresserade blir man ju det själv till slut”.

Över huvud taget har skolan aldrig hört av sig till X om kursen.

---

Var med i två tredjedelar ungefär. Det var den sista tentan som inte hanns med, hade heltidsjobb och så. Har inte fått poäng, eftersom man måste göra sista tentan.

Fick ingen info från skolan om eventuell avregistrering - ”kanske stod på nått papper nånstans”, men X sa inte heller till att hon/han skulle sluta.

Fick massmail om undervisningen från en lärare som berättade om upplägg etcetera, efter att X hade hoppat av. Men hon/han hade som sagt inte tillkännagett sitt avbrott.

---

X deltog i allt förutom en av uppgifterna, tog 5 av 10 poäng och har egentligen gjort arbete för resten av poängen – förutom slutuppgiften. Det här var en 10-poängskurs där man inte fick ut poängen förrän man gjort allt färdigt. X menar att hon/han egentligen kanske fullgjort runt 7 poäng, men bara fått 5 poäng i intyg för att visa för CSN.

X har inte avregistrerat sig, eftersom hon/han har tagit en del poäng. Tanken var, när hon/han hoppade av, att hon/han skulle avsluta kursen.

Universitetet har inte hört av sig, men X hade pratat med lärarna och sagt att hon/han inte skulle hinna med sista uppgiften. Lärarna hade sagt att det bara var att höra av sig när hon/han ville slutföra.

X minns inte om hon/han fått någon information om avregistreringsprocedurer, men tror inte det. Hon/han har iofs pluggat en del och kanske inte tänkte på det därför att hon/han hade hört det förut. Men X vet att man ”inom en viss tid måste avregistrera sig om man ska kunna gå kursen igen”.

---

X var med en gång i veckan på föreläsningar, under några veckor. Hoppade av efter ca tre-fyra veckor. Då slutade X bara att gå dit, kontaktade ingen.

Ingen från universitetet har hört av sig till honom/henne. Och hon/han hade inte fått någon information om avregistrering (faktiskt inte om någonting alls!) eftersom X registrerade sig på kursen som efteranmäld – och fick inga papper hemskickade.

---

X deltog i ungefär halva kursen, men tog 0 poäng. Skippade tentan. Gick med andra ord ungefär 10 veckor på denna halvfartskurs, med en lektion per vecka.

X gjorde inget speciellt när hon/han hade bestämt sig för att lägga av, hon/han slutade bara att gå dit. Hade ingen som helst kontakt med någon på skolan. ”Det var en mycket utelämnande känsla, man var bara en i mängden”.

Skolan har inte heller hört av sig i efterhand – och inte gett X någon info i förväg om hur eventuell avregistrering skulle ha funkat.

X jämför med hans/hennes nya skola i X-stad, där hon/han pluggar X-kunskap, där rektor omedelbart skrev ett personligt brev till honom/henne när hon/han (av typ slarv) hade missat att registrera sig. Han hade frågat om hon/han var missnöjd med skolan och i så fall varför…

---

X säger att hon/han inte gjorde färdigt kursen ”för att jag var slö”.

”Jag gjorde allt utom det sista, en liten uppsats – eller vad man ska kalla det. Ett pm typ.”

X hade tagit några poäng, men får inte ut dem innan hon/han tagit de sista.

Hon/han berättar att ”jag läste den där kursen som en extrakurs, skulle ta 30 poäng, men kände bara att jag inte orkade – och det spelade ingen roll för min examen”.

X tror inte att hon/han är registrerad länge, men vet inte hur det funkar. Fast hon/han har fortfarande rätt att göra klart kursen om hon/han vill. ”Jag har mailat flera gånger till lärarna och fått tillåtelse att komplettera, och det beror BARA på mig att det inte blivit av”.

Var där på de första momenten, de första dagarna. ”Svårt med att ange tid”. Tog inga poäng.

Hoppade av på grund av dubbla studier, avanmälan gjordes aldrig.

”Jag har aldrig hört av universitetet, och är fortfarande registrerad på kursen – så jag kan ta mina poäng”.

Har inte fått någon info om hur man hoppar av.

---

Var med lite i början, typ två föreläsningar – första veckan. Slutade bara att gå.

Universitetet har aldrig hört av sig och X hade ingen aning om hur man skulle gå till väga för att avregga sig.

---

X deltog inte alls i kursen, ”inte en enda gång”.

”Jag registrerade mig bara på en kurs för att få ha kvar min studentlägenhet. Egentligen var jag klar med studierna, men jag hade ingen lust att ge mig ut och leta efter ny lägenhet”.

Alltså hade hon/han inget som helst incitament att avregga sig – då skulle hon/han ju bli utkastad ur lyan.

Universitetet hörde inte av sig en enda gång, varken under eller efter kursen.

”Det har varit precis likadant med sommarkurser, jag tog dem bara för att få CSN-pengar”. (Och de gjorde inte heller någon koll av honom/henne, trots att hon/han tog nada poäng). Skolan hörde inte heller av sig. Och X hade inte ens registrerat sig i vanlig ordning – bara sökt, kommit in och sagt att hon/han inte kunde närvara vid registreringen.

”Jag hämtade bara litteraturlistan… och antar att kvinnan på kansliet antecknade mitt namn. Men jag har aldrig registrerat mig själv”.

---

Hon/han hoppade av direkt, jobbade heltid. ”Målet var ett program, inte kurser, så jag gick ingenting”. Hon/han gjorde ingen avregistrering.

X minns inte om hon/han fick nån info om avreg, men tror inte det.

”Jag har inte hört något från universitet, men jag har noterat att kursen står kvar i ’Mina Sidor’, typ att jag är registrerad eller nåt”. (Mina Sidor = där man kan se poäng man har mm).

---

Deltog i ett par föreläsningar, ”tre fyra stycken tror jag”, under en månads tid.

X avreggade sig efter denna månad via mail till läraren, eller någon annan på universitetet. Hon/han har inte hört något alls från dem, vad hon/han minns, sedan dess. Ett brev eller mail skulle hon/han ha sparat.

”Skolan pratade i inledningen mycket om vikten av att registrera sig, men inte ett ord om hur och varför man avregistrerar sig”

---

X tror att hon/han var med på alla föreläsningarna. ”Jag tenterade aldrig, men var med på alla övriga moment”.

”Jag var inte säker på att jag skulle gå färdigt den [kursen] över huvud taget, minns inte hur länge jag gick… men ungefär en termin på föreläsningar”.

X tror inte att hon/han är registrerad på kursen längre, men har i alla fall inte avregistrerat sig. Hon/han har inte hört något från universitetet sedan hon/han slutade gå på kursen. Vid terminens början fick hon/han ett brev med information om när kursen började, i vilken sal och så vidare – och att man skulle registreras vid första tillfället. Men ingenting sades om avregistrering.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".