Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre konsumentrådgivning i Nora och Kumla

Publicerat torsdag 23 november 2006 kl 16.08

I Nora ska man få en konsumentrådgivare i kommunen efter nyår, en tjänst som idag inte finns. Även i Kumla kommun planerar man att förbättra konsumentrådgivningen.

I Nora ska man nu få en konsumentrådgivare i kommunen efter nyår, en tjänst som idag inte finns.

Konsumentupplysningen kommer att ske i biblioteket, som då också kommer att utöka sina öppettider. Personen som får uppgiften och som ska jobba halvtid, kommer även att ha hand om EU-informationen.

Även i Kumla kommun planerar man att förbättra konsumentrådgivningen. Där finns för närvarande bara rådgivning en timme i veckan. Men nu utbildas en person som ska jobba åtminstone på halvtid med konsumentrådgivning i Kumla.

Orsaken är att det finns ett behov. Som det är nu, så går all tid åt till skuldsaneringsärenden och ingen tid blir över för andra konsumentfrågor.

I våras var Nora och Kumla de enda kommunerna i Örebro län som i princip helt saknade konsumentrådgivning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".