Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentverket kritiska till reklam till gravida

Publicerat onsdag 31 oktober 2007 kl 15.47

Att skicka reklam till blivande mammor kan strida mot god marknadsföringssed, det säger Mattias Grundström som är jurist på Konsumentverket. Som vi berättat tidigare så har en företagare i Örebro fått rätt att ta del av information om vilka kvinnor som är gravida. Men enligt Konsumentverket är det stor försiktighet som bör gälla i den här frågan.

Det händer att barn dör i tidig ålder och att graviditeten slutar i missfall, och för att undvika obehagliga situationer så finns en överenskommelse i branschen om att inte skicka reklam till blivande eller nyblivna föräldrar.

Trots det har en företagare i Örebro fått rätt av Kammarrätten att ta del av information från Försäkringskassan om vilka kvinnor som är gravida. Det är företagare Ingela Werf, som har en butik med varor som riktar sig till gravida och ammande kvinnor. Frank Werf är hennes juridiska ombud. Han säger att de inte kommer begära ut några uppgifter om det bildas en stark oppinion mot det. De hade inte väntat sig så stor uppståndelse, och vill inte stöta sig med kunderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".