Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Länet lovar stötta Citybanan

Publicerat onsdag 19 december 2007 kl 16.52

Det är nu klart att Örebro län kommer att vara med och finansiera Citybanan i Stockholm tillsammans med fyra andra regioner. Örebro län kommer att bidra med cirka 185 miljoner men kräver då att staten lovar att förbättra regiontrafiken i Mälardalen genom att bland annat bygga ut Mälarbanan och att bygga dubbelspår på Svealandsbanan.

Fem regioner runt Stockholm har nu klivit upp på järnvägsvagnen och bidrar med 2 miljarder kronor av totalt beräknade 16,5 för Citybanan under Stockholm.

Avtalet är klart och har förhandlats fram av staten genom Stockholms före detta finansborgarråd Carl Cederschiöld. Han har också för statens räkning träffat en uppgörelse med Stockholms läns landsting, Stockholms stad och andra kommuner om en total trafiklösning för huvudstadsregionen inklusive det kontroversiella vägprojektet Förbifart Stockholm.

För att järnvägstrafiken till och från Stockholm ska fungera och inte orsaka förseningar i hela riksnätet ska pendeltågen gå i Citybanans tunnel under centrum för att underlätta för annan järnvägstrafik på spåren ovan jord.

- Citybanan har därför en mycket stor regional och nationell betydelse, sade Cederschiöld, när han presenterade avtalet.

Mer än Citybanan

Största delen av bygget står staten för med 10 miljarder. Stockholms stad betalar 4,5. Några kostnadsfördyringar eller ändringar av avtalet kommer de fem regionerna, Uppland, Västmanland, Örebro, Södermanland och Östergötland inte att acceptera.

- Uppfylls inte avtalet blir det inga pengar, fastslår landstingsrådet i Örebro län, Marie-Louise Forsberg Fransson (s).

Överenskommelsen handlar nämligen om mer än bara Citybanan. Staten lovar bland annat att förbättra regiontrafiken genom att bygga dubbelspår på Svealandsbanan, att bygga ut Mälarbanan och att förbereda en snabbjärnväg, Ostlänken, till Östergötland.

Hälften till vägar

Citybanan är också en viktig del i planerna på att lösa Stockholmsregionens växande trafikproblem. Totalt ska enligt Cederschiölds avtal med landstinget och kommunerna 90 miljarder kronor satsas mellan 2008 och 2019. Hälften ska gå till spårtrafik och hälften till vägar.

Bakom uppgörelsen står alliansens partier i regionen och vad gäller listan över investeringsobjekt och deras prioritering även socialdemokraterna.

Men de senare vänder sig emot att pengar från trängselskatten i Stockholm förs över till Förbifart Stockholm, det motorvägsprojekt som ska lösa problemet med de eviga köerna på E 4 och Essingeleden genom Stockholm.

Leif Svensson/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".