Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Störningar vanligt med ip-telefoni

Publicerat måndag 2 mars 2009 kl 05.44
1 av 2
I många nya lägenheter kan man inte längre få telefon via telenätet. Foto Bertil Ericson / SCANPIX
2 av 2

Trots att många upplever störningar och avbrott blir ip-telefonin allt vanligare i våra hem. Teleoperatörerna har helt slutat leverera telefon via telenätet till nybyggda lägenheter. Och det ställer till det för många, inte minst för hörselskadade.

– Jag drabbas av en frustration som är enorm. Jag upplevde ljudet som väldigt dåligt och för mig, som är hörselskadad, är det här oerhört viktigt, säger Birgitta Tell i Örebro.

Telia sonera är en av dom teleoperatörer som numera bara levererar telefon via datanätet till nybyggda lägenheter eftersom det både är ett billigare och smidigare alternativ. Pressansvarige Maria Hillborg menar att dom själva inte upplevt några större problem med ip-telefonin. 

Trots det visar Post- och telestyrelsens (PTS) undersökningar att nästan hälften av alla IP-telefonianvändare har problem med störningar, burkigt ljud och avbrott.

Fakta: Ip-telefoni eller bredbandstelefoni som det också kallas innebär att samtalet transporteras via ett datanät istället för via telenät.

Reporter
Matilda Mattisson
019-192000
matilda.mattisson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".