Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ur Läroplanen:

Publicerat onsdag 1 april 2009 kl 05.00

2.2 KUNSKAPER
Skolan skall ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Dessa ger också en grund för fortsatt utbildning. Skolan skall bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfi kenhet och lust att lära skall utgöra en grund för undervisningen.

Lärarna skall sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former. Mål att sträva mot Skolan skall sträva efter att varje elev

  • utvecklar nyfi kenhet och lust att lära
  • utvecklar sitt eget sätt att lära
  • utvecklar tillit till sin egen förmåga
  • känner trygghet och lär sig att ta hänsyn och visa respekt i samspel med andra
  • lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra
  • befäster en vana att självständigt formulera ståndpunkter grundade på såväl kunskaper som förnuftsmässiga och etiska överväganden
  • tillägnar sig goda kunskaper inom skolans ämnen och ämnesområden, för att bilda sig och få beredskap för livet
  • utvecklar ett rikt och nyanserat språk samt förstår betydelsen av att vårda sitt språk
  • lär sig att kommunicera på främmande språk, 10 | Lpo 94
  • lär sig att lyssna, diskutera, argumentera och använda sina kunskaper som redskap för att - formulera och pröva antaganden och lösa problem
  • reflektera över erfarenheter och - kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden
  • inhämtar tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att kunna träffa väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning. Mål att uppnå i grundskolan Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola
  • behärskar det svenska språket och kan lyssna och läsa aktivt och uttrycka idéer och tankar i tal och skrift
  • behärskar grundläggande matematiskt tänkande och kan tillämpa det i vardagslivet
  • känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga och humanistiska kunskapsområdena
  • har utvecklat sin förmåga till kreativt skapande och fått ett ökat intresse för att ta del av samhällets kulturutbud
  • har en förtrogenhet med centrala delar av vårt svenska och nordiska och västerländska kulturarv
  • har kunskaper om de nationella minoriteternas kultur, språk, religion och historia
  • kan utveckla och använda kunskaper och erfarenheter i så många olika uttrycksformer som möjligt som språk, bild, musik, drama och dans
  • har utvecklat förståelse för andra kulturer
  • kan kommunicera i tal och skrift på engelska
  • känner till grunderna för samhällets lagar och normer och vet om sina rättigheter och skyldigheter i skolan och i samhället
  • har kunskaper om länders och världsdelars ömsesidiga beroende av varandra
  • känner till förutsättningarna för en god miljö och förstår grundläggande ekologiska sammanhang
  • har grundläggande kunskaper om förutsättningarna för en god hälsa samt har förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan och miljön
  • har kunskaper om medier och deras roll
  • kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande och
  • har fördjupade kunskaper inom några ämnesområden efter eget val.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".