Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Internet ska locka ungdomar att rösta

Publicerat onsdag 3 juni 2009 kl 04.56
Laxås annons i Bilddagboken.

Flera kommuner i länet raggar förstagångsväljare till EU-parlamentsvalet via en populär ungdomssajt på internet. Bilddagboken har runt 22 700 medlemmar mellan 18 och 20 år i Örebro län, och eftersom de alla är registrerade efter den kommun de bor i, kan kommunerna lätt rikta valinformationen till just sina förstagångsväljare.

De kommuner som satsar på annonseringen, som kostar cirka 2000 kronor per kommun, är Nora, Hällefors, Hallsberg, Kumla, Laxå och Lekeberg. Men några garantier för att den verkligen leder till att ungdomarna går och röstar, kan inte företaget bakom ungdomssajten lämna. En sådan uppföljning skulle kosta mer än den smakar, enligt säljchef Jonas Bengtsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".