Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Risk för dyra mobiltjänster

Publicerat måndag 20 juli 2009 kl 07.10
Mobilanvändare kan drabbas av dyra mobiltjänster de inte beställt. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

Mobilanvändare kan få betala för dyra tjänser som man inte har beställt, det har många användare fått erfara. Av de ärenden Konsumentverket får in, handlar en stor del om dyra speltjänster till mobilen som mobilanvändaren inte känner till att de har beställt.

Tjänsterna beställs ofta via internet och sociala nätverk genom att man anger sitt mobilnummer i en quiz eller frågesport. I det finstilta står då att personen binder sig till en prenumerationstjänst. Det här berättar Konsumentverket.

Men i flera fall har personerna berättat att de inte alls använt någon sådan tjänst, men att räkningen ändå innehåller de dyra tjänsterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".