Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hemtjänsten i Lekeberg

Fick vänta en vecka på en dusch

Publicerat måndag 11 januari 2010 kl 06.45
Sam Nordvall i Mullhyttan tycker att hemtjänsten är blaha blaha. Foto: Veronique Slottberg/SR

Mer än en vecka skulle det ta innan Sam Nordvall i Mullhyttan kunde få hjälp av hemtjänsten med att duscha. Enligt honom kunde de inte ens hjälpa honom med att skala några potatisar, då detta inte ingick i deras tjänstebeskrivning.

Efter att Sam Nordvall, från Mullhyttan, fått en insulinchock behövde han tillfälligt hjälp av hemtjänsten i Lekebergs kommun.

När de kom till honom hade han varit sängliggande en längre tid och var svettig och smutsig. Han ville ha hjälp med att duscha håret.

- Sätt upp det på listan, en och en halv vecka sa dem, säger Sam Nordvall.

Han berättar att de ville sätta upp duschningen på en lista, men det innebar att Sam Nordvall skulle få vänta mer än en vecka på att få duscha.

Likadant var det när han bad dem skala några potatisar åt honom eftersom han inte hade någon mat hemma, och han skulle få vänta tre dagar innan de kunde handla åt honom.

Ulrica Edlund, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Lekebergs kommun, menar att det som har hänt är olyckligt, men att det inte är så hemtjänsten i Lekeberg brukar fungera.

- Så här får det ju inte gå till, utan det är klart att vi får bättra oss, säger hon.

Hon förklarar också att hemtjänsten och brukaren kommer överens om dagar då det ska duschas och handlas. Vill man ha något innan dess så kan det hända att man får vänta, om det inte är akut.

Skulle behovet av dusch vara akut så kan det vara så att hemtjänsten får återkomma senare under dagen eftersom de har flera personer att besöka på en dag.

- Annars får ju de vänta, säger Ulrica Edlund.

Hon förklarar också att det inte är hemtjänstens uppgift att laga hela måltider åt brukarna, men det finns färdiga måltider att få från Samhall.

Men Sam Nordvall är besviken och tycker att det bemötande han fått är under all kritik.

- För mig är hemtjänsten blaha-blaha, missnöjd till tusen, trodde det var mycket mer.

Reporter
Veronique Slottberg
veronique.slottberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".