Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt för tågen i vinter

Publicerat fredag 12 februari 2010 kl 16.38
Foto: Jens Tisbo/SR

Nästa vecka ska riksdagen diskutera de stora problem som tågtrafiken haft i vinter. Trots att Banverket haft dubbelt så mycket personal i gång som en vanlig vinter har många tåg blivit inställda eller försenade.

SJ och Banverket tycker själva att grundproblemet är att de svenska järnvägarna behöver rustas upp, och kräver mer pengar till det. Men en viktig förklaring är också att vi har den kallaste vintern på 20 år, säger Dan Höglund, produktionsledare för SJ i Hallsberg.

SJ:s förseningar i december slog bottenrekord. Samtidigt är pressen på SJ:s personal hård. Utskällningar och hot har lett till fler sjukskrivningar.

Femton procent av SJ:s alla tåg som rullade i december kom mer än fem minuter för sent till slutstation. Så hög har andelen inte varit någon decembermånad sedan mitten av 80-talet.

Sämst gick det för X 2000-tågen mellan Stockholm och Malmö: Nästan 40 procent var försenade. För samtliga fjärrtåg var andelen 25 procent.

Allt talar för att januari månad kommer att uppvisa ett lika dåligt resultat. -Det är klart att det inte ser bra ut. Det här är den värsta vintern sedan 1986, säger Ulf Wallin, biträdande presschef vid SJ.

Dominoeffekt

Siffrorna kommer inte som någon överraskning för SJ:s alla hårt drabbade kunder. Många har väntat i timmar på perronger, i väntsalar eller ombord, men vad alla förseningar motsvarar i tid uppger inte SJ.

-Vi har inte förseningarna uträknade i timmar, säger Ulf Wallin.

SJ:s förklaringar till förseningarna är de vanliga: Ett underdimensionerat järnvägsnät - främst kring storstäderna - i kombination med en extrem vinter med nedisade tåg och fastfrusna växlar. Trängseln på spåren ger en dominoeffekt - blir ett tåg försenat påverkas alla efterföljande. -Ungefär 40 procent av våra förseningar beror på våra tåg och annat som vi kan påverka, medan 60 procent beror på andra saker, främst infrastruktur, säger Ulf Wallin.

Personalen hotas

Men oavsett vad som orsakar förseningarna, eller vem som bär ansvaret, har tålamodet brustit för många resenärer. På tidningarnas insändarsidor, på bloggar och i facebook-gruppen Hata SJ vittnar resenärer om förlorad arbetstid, missade möten och teaterbesök som gått om intet. Frustrationen har i många fall gått ut över SJ:s personal ombord, konstaterar Ulf Wallin:

-Situationen ombord på vissa sträckor är ansträngd. De allra flesta resenärer är förstående, men en del tappar besinningen. Det är konkreta hot som framförs och en stor del av personalen har rätt ont i magen.

Stressen har lett till fler sjukskrivningar.

-Det är inga massjukskrivningar, men det finns personal på flera orter som är korttidssjukskrivna för att kunna återhämta sig, säger Ulf Wallin.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".