Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fick vänta mer än åtta timmar på vård

Publicerat tisdag 8 juni 2010 kl 05.40
1 av 2
Helgens fina väder skapade köer på akutmottagningen. Foto: Veronique Slottberg/SR Örebro.
2 av 2
Lars Rylander är verksamhetschef på akutkliniken på USÖ. Gustav Ekbäck är biträdande sjukhusdirektör. Foto: Veronique Slottberg/SR Örebro.

Sven-Erik Petterssons mamma hade blivit dålig och sjunkit ihop på sin rullator. Men när de kom till akuten var det fullt och de fick vänta i mer än 8 timmar.

Helgens fina väder skapade långa köer på akuten i Örebro när mycket folk kom med skador de fått från utomhusaktiviteter.

- Jag tycker det är dålig stil. Vi har politiker som åker omkring och berättar om vilken bra sjukvård vi har. Och det har vi säkert, när man är riktigt sjuk. Men vi har något mellanstadie, och här fungerar det inte alls. Speciellt inte på akuten.

Sven-Eriks mamma hade blivit akut dålig och när de kom till akutmottagningen togs de emot och en läkare konstaterade att hon skulle behöva träffa en annan läkare.

Men efter det mötet så hände det inte så mycket mer.

- Där tog det stopp. Då fick vi inte mer hjälp den dagen.

De fick nog och gick hem efter 8 timmar. I måndags var Sven-Erik Petterson och hans mamma tillbaka på akuten och hoppades det skulle gå lite snabbare

- Det är alldeles för lång väntetid, det är också nåt vi försöker arbeta med att få ner de långa väntetiderna, säger Gustav Ekbäck som är biträdande sjukhusdirektör på USÖ.

Enligt honom får flesta inte vänta mer än 4 timmar på att få behandling och att få åka hem. Att vänta en hel dag däremot är inte okej.

Att man får vänta länge ibland kan bero på bland annat väntan på röntgen och svar från labbet. Det kan också vara svårt att få en vårdavdelningsplats.

- Vi försöker arbeta med att se var de stoppen finns som orsakar väntetiderna, och hur vi kan förbättra situationen.

För att korta väntetiderna så arbetar sjukhuset bland annat med att få ett bättre flöde på vårdavdelningarna och att förstärka läkarbemanningen på akutmottagningen.

Men just det här med att köerna är så långa att patienterna inte ens orkar vänta på sin tur är inte bra, tycker Lars Rylander som är verksamhetschef på akutkliniken på USÖ.

- Det är inte bra för någon, det är inte bra för patienterna, det är inte bra för de anhöriga, och det är inte bra för personalen. Det blir en dålig arbetsmiljö helt enkelt.

Lars Rylander säger att lösningar för att korta väntetiderna är komplicerade och därför tar tid att genomföra. Däremot är han tveksamt till användandet av ordet väntetid. Han säger att det snarare handlar om behandlingstid, eftersom man startar behandlingen på akuten med till exempel provtagningar och bedömningar av patientens tillstånd, man startar helt enkelt behandlingar.

Sven-Erik Pettersson förstår att det inte är personalens fel att patienter får vänta så länge. Han tror problemet ligger på organisationsnivå.

- Det måste finnas möjligheter att ringa in fler läkare när det blir kaos på akuten. För det var det helt säkert i lördags.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".